- Project Runeberg -  Tafvelgalleri af berömda mästares arbeten /
10

(1872) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Petrus Paulus Rubens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

10

RUBENS.

engång tvungen att underkasta sig den höga beställarinnans barocka smak. Men dessutom har han
förstått att skildra denna blandade verld med så mycken sjelfklarhet och otvifvelaktig verklighet, att
de underbara varelserna blott och bart framstå såsom de förkroppsligade bildliga föreställningar och
ordvändningar, hvilka ovilkorligt höra till de framställda personernas tankekrets; ja man förundrar
sig nästan öfver, att man i verkliga lifvet ej eger något organ för uppfattningen af denna luftiga
tross. Man torde svårligen kunna uppvisa något annat dylikt konstverk, hvaraf man vid naiv,
oreflekterad åskådning kan hafva så ren och full konstnjutning som af Maria-Medici-cykeln.
Enkannerligen de stycken, vid hvilka Rubens sjelf synbarligen mest lagt hand, höra rentaf till det härligaste
han skapat.

Men liksom emellan den italienska och den antwerpenska epoken ett hårdt olycksslag hade trädt
såsom vändpunkt, så blef mästaren äfven nu uppskrämd ur sin skapande verksamhets lyckliga lugn
genom en ganska sorglig förlust. — Sedan han redan 1625 genom en väns död blifvit försänkt i
djup sorg, nedtrycktes han nu fullkomligt genom sin älskade makas frånfälle, hvilket inträffade i
Sept. 1626. Vistandet i det ödsliga hemmet blef honom outhärdligt, och han sökte uppmuntran
och förströelse på en längre resa genom Holland, där han öfverallt fann det mest hedrande
mottagande. Men knappt återkommen blef han kallad att verksamt ingripa i dagens politiska
angelägenheter.

Kriget med Nederländerna hade inträdt i ett hotande skede, och Rubens fick dppdrag att
underhandla om ett fredsslut med England och ett stillestånd med Holland. För detta ändamål
måste han resa till Spanien, dit han anlände i Sept. 1628. Det spanska hofvets obeslutsamhet
tvang honom till en längre vistelse därstädes, hvilket bekom konstnären mycket bättre än diplomaten.
Så väl konung Filip IV som hans minister O Ii var ez voro fint bildade män och ifriga konstvänner,
och af högt intresse för båda parterna var bekantskapen med den 22 år yngre Velasquez. Här
utförde mästaren ensam en framställning af det för den tidens spanska konst egendomliga motiv, som
är bekant under namn af "den obefläckade aflelsen". En "konungarnes tillbedjan" (nu i Madrids
museum) skall vara den skönaste bland Rubens’ talrika framställningar af detta ämne.

Men isynnerhet utvecklade Rubens åter hela rikedomen af sina oförlikneliga gåfvor i en cykel
af nio kolossala religiöst allegoriska taflor. Två af dessa, föreställande den "katolska trons triumf
och "Profeten Elias’ bespisande i öknen", befinna sig i Louvren; en "Mannaplockning", "Abraham och
Melchisedech", vde fyra evangelisterna’" och "de fyra kyrkofäderna" hafva kommit till Grosvenor-gallery
i London. Do öfriga äro ännu i Spanien.

Mot årets slut blef Rubens angripen af den åkomma, som förbittrade hans sista lefnadsår och
slutligen föranledde hans död, nämligen af gikten.

I April 1629 lemnade han Madrid, öfverhopad med skänker och ärebetygelser. Redan i
Maj samma år reste han i officiel beskickning öfver till England.

Rubens förenade hos sig alla egenskaper, för att genom sitt blotta uppträdande vinna Karl
I af England. Ty denne var lika så väl en passionerad och fin konstkännare och tafvelsamlare som

o

en vän af personlig älskvärdhet och otvunget verldsmannaskick. A andra sidan kände sig Rubens
också i London försatt i en välgörande atmosfer; landets behag, folkstammens skönhet, den gedigna
rikedomen på härliga konstverk, allt detta gjorde, att England syntes honom värdigt "hvarje bildad
mans vetgirighet". Och genom sin blotta närvaro under en längre tid — till April 1630 — befräm-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:53:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tafvelga/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free