- Project Runeberg -  Nord i Tåkeheimen /
337

(1911) [MARC] [MARC] Author: Fridtjof Nansen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

forklaring av Kvænland som kvindelandet (jfr. ss. 146 f., 290), Wizzi
som hvite folk, eller Albaner o. s. v., Hunner som hunder, o. s. v.
SÖDERBERG har vanskelig for at forklare meddelelsen om det usådde
korn i Vinland; men hadde han været opmerksom på Isidor’s
beskrivelse av Insulae Fortunatae med den selvgrodde vin og det
vildtvoksende korn, vilde han fåt en helt naturlig forklaring også på
dette. Hvis Adam hadde misopfattet et Vinland (= græsland), og
dertil kanske Finland (Finmarken, jfr. s. 289), som at bety vinens
land, vilde det netop være i hans ånd at overføre dit Isidor’s
beskrivelse av Insulae Fortunatae; et sidestykke er, at han ved at
opfatte navnet Kvænland som kvindeland, overfører dit sagnet om
Amazonene med dets fabler, og det uagtet dette var et land ved
Østersjøen, som han måtte hat forholdsvis let for at indhente
oplysninger om. På samme vis overfører han til “øen” Halagland, omtalt
like før Vinland, en feilagtig beretning om midnatssolen og
vinternatten hentet fra ældre forfattere (jfr. s. 151, anm. 3). Men en grund
som kunde tale for at Vinland virkelig har ment vinens land
allerede på den tid, er det ovenfor fremholdte tilfælde (s. 277) at omtrent
samtidig fremkommer det i Navigatio Brandani en Vindru-ø.

Prof. Söderberg gjennemgår derefter de islandske beretninger
om Vinland, og fremholder, på lignende vis som er gjort foran i dette
kapitel, at de ældste kilder ingenting merkværdig har at fortælle om
landet og ikke nævner vinen der, og han fremhæver med rette at
dette er særlig betegnende for Snorre Sturlason’s vedkommende,

“da man vet hvor gjerne Snorre gjør utflugter fra sit egentlige emne, når han har
‘noget rigtig interessant at meddele. Årsaken er nok den at han ikke har visst noget
‘særlig merkværdig om Vinland; og årsaken til det er uten tvil at han ikke har kjendt
‘Adam av Bremen. Det er nemlig bevist at Snorre ikke har en eneste meddelelse
‘fra Adam.”

Senere, mener Söderberg, er Adam av Bremen’s fjerde bok
blit kjendt på Island, og på grundlag av den har fortællingen om
Leiv’s opdagelse av landet med vinen og kornet opståt, og de senere
sagaer har utviklet sig, særlig om Torfinn Karlsevne’s reise, som han
mener i hovedsaken “hviler på et sandfærdig underlag,” skjønt han
fremholder at et enkelt træk som det med de to skotske løpere må
være “ren digt eller rettere . . lånt fra en anden saga.” Hadde prof.
SÖDERBERG været opmerksom på hvordan de fleste træk i denne saga
er uegte, vilde han deri fundet end bedre støtte for sine anskuelser.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:53:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/takeheimen/0357.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free