- Project Runeberg -  Tal och skrifter / 6. Jesu bergspredikan och vår tid /
71

Author: Nathan Söderblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bergspredikans värde - II Förkastandet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

andra är den eskatologiska stämningen varken det
enda eller det viktigaste draget i Jesu predikan om
Guds rike.

Det är ett förfelat apologetiskt intresse att vilja
förneka eller förringa den eskatologiska
beskaffenheten av Jesu förkunnelse.[1] Ty i själva verket gör
Jesu ställning inför de stora messianska
tilldragelserna icke hans lära fantastisk eller utan
användning för »ett samfund, som vill leva». Det bästa
beviset är ju, att Jesu moral har verkat det största
och ojämförligt mest fruktbringande sedliga
uppsving, mänsklighetens historia känner. Gudsrikets
eskatologiska art öppnade för Jesu moral en
oändligt vid synkrets. Just emedan den religiositet, som
träder oss till mötes i bergspredikans brännande
ord, så att säga lösryckte människorna från
världens växlande ävlan och tvang dem fram inför den
oändligt viktiga avgörelsen, just därför räcker den
till för alla tider. Relativa omdömen gives det ej i
denna moral, utan allt ställes under den gudomliga
fullkomlighetens höga synpunkt. Om någonting i
hela mänsklighetens historia hotar sanningen av
axiomet, att en individuell och historisk företeelse
icke kan vara absolut, så är det detta liv och denna


[1] I den eskatologiska messianismen hos Jesus ligger — jfr i
Revue de 1’Histoire des Religions XXXVI, 189 A. Sabatier’s kritik
av A. Réville’s Jesus de Nazareth — två ting: l:o sedligheten och
gudsfruktan och 2:o den kommande katastrofen och segern. Man
må akta sig för den slags rationalism, som vill borttaga det senare
elementet. Ofta saknas även hos betydande forskare uppfattning
för apokalyptikens religiösa storhet. — Sedan detta skrevs, har
evangeliets eskatologiska tolkning fått sin yppersta förespråkare i
Albert Schweitzer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:56:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/talos/6/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free