- Project Runeberg -  Tegnér och teologien : idéhistorisk undersökning /
44

(1939) [MARC] Author: Thure P:son Wärendh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen. De teologiska studierna - II. De Wettes åskådning - 2. Religionsidealet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

44

rent estetisk form. Världen behövde först den rena sanningen,
innan den var mogen för den högsta skönheten. Kristendomen
är emellertid perfektibel: banan var öppnad, på vilken
reflexionen kunde gå vidare. Redan apostlarna beteckna dock ett
steg tillbaka. Och den katolska kyrkan är en till judaism
nedsjunken kristendom40 eller en kristen hedendom.41 Till
sist bröt dock kristendomens anda fram i reformationen. Den
är det tredje huvudmomentet i den religiösa andans
befrielsehistoria: denna tillkämpar sig på nytt den frihet, som Moses
först väckt och Kristus sedan gjort gällande i dess hela
manliga kraft.42

Reformationen är till sin karaktär vetenskaplig.43 Den är
historisk kritik i den levande trons tjänst.44 Den urgerar bibeln
mot traditionen. Till sin estetiska karaktär är den liksom den
ursprungliga kristendomen övervägande andakt och
resignation — Ergebung. »Ernst, tief und erhaben ist das Gefiihl,
welches ihn in seinem innersten Leben bewegt; aber mit heiliger
Scheu birgt er es im Heiligthum des Herzens.»45 Men
skönhetselementet i religionen har svårt att komma till sin rätt.
Kristendomen i allmänhet och protestantismen i synnerhet är
missgynnande för konsten.46 Men protestantismen är till sin
natur lyrisk. Helig sång och musik har från början utgjort
det estetiska elementet av dess kult.47 De Wette beklagar djupt,
att den nya tidens världsbild med dess oändlighetsperspektiv
över natur och historia tagits om hand endast av naturfilosofin.
Han längtar efter en skald av Guds nåde, en lyriker, som är i
stånd att föresjunga kosmogoniens väldiga epos.48 Ty det är

40 a. a. s. 125.

41 a. a. s. 132.

42 a. a. s. 133.

43 a. a. s. 134.

44 a. a. s. 135.

45 a. a. s. 141.

46 a. a. s. 141 f.

47 a. a. s. 141.

48 a. a. s. 69.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tegnerot/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free