- Project Runeberg -  Samlade skrifter. Ny kritisk upplaga, kronologiskt ordnad / 2. 1808-1816 /
257

(1918-1925) [MARC] Author: Esaias Tegnér
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

märkes att begreppet om värdighet alltid är relatift och
förändras med tiden. Men poesien sysselsätter sig med
något allmänt och förblifvande. Den vill föreställa ren
mensklighet, ej mensklighet efter särskilta convenanser
och tillfälliga fördomar. Den Fransyska Critiken). Men å
andra sidan är onekligt att våra mera implicerade borgerliga
förhållanden på ett vida mångfaldigare sätt utvicklat
menniskornas caracterer. I den mängd af olika borgerliga
förhållanden, hvari vår tids menniskor befinna sig, måste
de äfven handla olika. Alla menskliga förmögenheter
utbildas härigenom mångsidigare, friare, djupare; och den
moderna Poesien har härigenom en källa till rikedom och
omvexling, som den antika, med sedernas dåvarande
enkelhet och enformighet ej kunde äga. —

En annan väsendtelig orsak till skiljaktlighet mellan
antika och moderna poesien är Fruntimernas olika
behandlingssätt och den häraf följande olikheten i begreppet om
kärlek. Hos alla rå och obildade Nationer är quinnan slaf.
Sådan är hon ännu i dag hos vildarna, hos Araberna,
Turkarna och i allmänhet hos alla Österländningar. Hos
Grekerna och sedermera hos Romarne var väl, i synnerhet i
sednare tider, hennes tillstånd något bättre; men det
anse-seende och värdighet hon har efter våra seder, saknade hon
helt och hållit. Här kan icke vara fråga om det moraliskt
orätta i ett för hårdt behandlande af Quinnan, utan endast
om dess verkan på sederna, bildningen och derigenom på
konsten. Det är således onekligt att der man lemnar
Quinnan tillfälle att utbilda sin caracter, hon måste verka
välgörande äfven på mannens bildning. Hvad som hos mannen
är rått, vildt, oböjligt, utsväfvande, hyfsas och tempereras
af quinnan, som i allmänhet har en finare och sannare
känsla för anständighet, mätta och skönhet. Hos de gamle
värderades quinnan blott som Mor och hushållerska. I

257 -

17—183654. Tegnér, Samlade skrifter. II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:02:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tegnersam/2/0265.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free