- Project Runeberg -  Samlade skrifter. Ny kritisk upplaga, kronologiskt ordnad / 2. 1808-1816 /
348

(1918-1925) [MARC] Author: Esaias Tegnér
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

visan, städers och slägters uppehållerska. Derför liknar han
sjelf ingången till sina oden med en tempelfasad (01. VI).
Högtidlig är således hans ton utan tvifvel från början,
men den fortsättes hela sången igenom, han börjar ej
annorlunda än han fortfar och slutar som han börjat. Ingen
ting är oriktigare än den vanliga föreställningen om
Pindarus, att han endast är ett utsväfvande, regellöst Genie,
en vild stormare, en sesthetisk Bacchant, som på måfå sväfvar
omkring och phantiserar, utan bestämd plan, ordning och
sammanhang. Ingen kan klarare än Pindarus vederlägga
den skefva föreställningen hvarigenom man tänkte sig
Poeten och i synnerhet den lyriska som en slags
vansinnig, ett Dårhushjon, som icke är sig sjelf mäktig, utan
oupphörligen talar och handlar som i feberyra. I bilder,
tankar och uttryck är han utan tvifvel djerf och tilltagsen
som det ägnar en Lyricus; men utkastet och grundritningen
till hans fleste sånger är enkel och klar, den första
anledningen till hvarje Ode lyser Öfverallt igenom, delarna hänga
Öfverallt tillsammans och bilda ett helt, han har som
Grekerna i allmänhet ett utmärkt och rent sinne för harmonie
och öfverensstämmelse i hvarje konstproduct. Hans
di-gressioncr som man i allmänhet finner så utsväfvande och
hårdragna höra väsendteligen till hans ämne, eller rättare
de utgöra ämnet sjelf, hvarom framdeles.

Något annat som utmärker Pindarus är hans
tänke-språk (sententise, yvwu.ai). Genom de så kallade Ethiska
och Gnomiska poeterna (Hesiodus, Theognis, Phocylides,
Solon m. fl.) voro dessa redan införda i Poesien. Det var
den gamla tidens sätt att åt hvarje dylik allmän och sinrik
tanka, regel, eller anmärkning ge en poetisk form för att
derigenom så mycket lättare och fastare inprcglas i minnet.
Pindarus öfverflödar äfven derutaf, och begagnar sig af
dem med synnerlig konst och lycka. Ofta ställer han dem

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:02:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tegnersam/2/0356.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free