- Project Runeberg -  Teknisk Ukeblad / 10de Årgang. 1892 /
173

(1883-1894)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

No. 41.

TEKNISK UGEBLAD.

173

Indhold: Ny gitterport. - Vink for amatørfotografer. - Om
bøi-ningsfastheden af trådglas. - Foreningsefterretninger. - Bog- og blad-

nyt. _ Norsk Patentblad no. 12 med planche 59-63. -

Ny gitterport.

Vi giver nogle tegninger af et nyt amerikansk
gitter, der kan benyttes til porte, vindusskodder
o. 1. i alle størrelser. De er konstruerede efter

er indlysende, hvilken fordel man har heraf, idet
man på den måde tildels kan undgå benyttelsen af
hængsler tildels kan benytte ganske små nischer

det sammenskydelige parallelogramsystem, således
at gitteret, efterat være sammentrykket, kun
udgjør Ve af sin længde i udtrukket tilstand. Det

til at lade gitteret slå ind i, hvor det går på
hængsler. For banker og andre forretningslokaler må de
også bekvemt kunne benyttes til skrankeafspærrin .

Vink for amatørfotografer.

Arkitektur-fotografi.

Den største hjælp fotografien har ydet kunsten er til
reproduktion af de værker, der er bleven vor tid overleveret
fra en tidsalder, der var mere gunstig for deres produktion,
og dette gjælder især arkitekturens monumentale værker; thi
hvor omhyggeligt end malerier og tegningerer udført, så kan
ingen mands tålmodighed bringe det til i farver og linier at
gjengive de store arkitektoniske epokers rige frembringelser,
de enorme masser af gotiske katedraler med deres udsøgte
ornamenteringer, den uendelige detaljs underordning under
masserne, gjengive enkelthed og bredde sammen med den
uudtrykkelige modulation i fladerne, hvilket er den store
kunsts karaktermærker; eller den alvorlige kydskhed i de
græske templer med deres fine bøininger i hovedlinierne, deres
mærkelige okulare illusioner og deres majestætiske symetri
som er et af de nobleste elementer i Composition. De bedste

værker af de største arkitekturtegnere kan kun i gode
fotografier opnå at blive gjengivne med korrekt perspektiv,
fuldstændige detaljer, nøiagtighed i linieføringen og fuldstændig
underordning af detaljerne under totalindtrykket. Vi synesnu
at være kommen til et tidspunkt hvori man, om end intet
originalt kommer tilsyne, dog har fåt smag for at optage og
anvende det gamle og benytte de forskjellige stilarter og hertil
yder fotografien den største hjælp ved at sammenbringe de
forskjellige epokers værker. Med en god samling af
fotografier kan arkitekten gjennemløbe hele rækken af verdens
arki-tekturmonumenter nøiagtigt og fuldstændigt gjengivne.

Arkitekter, som ved siden af er amatørfotografer, vil
imidlertid have gjort den opdagelse, at det hænder, at deres
fotografier ikke altid opfylder videnskabens fordringer. Det
er nemlig så, at fotografier aldeles ikke uden undtagelse er
korrekte. Det kan hidrøre fra feiltagelser er ligegyldighed
og der kan feilene blive værre, end dem man ser hos tegnere,
der kan sin perspektivlære. Vi skal derfor forklare den
veifarende fotograf lidt om cameraets perspektiv.

Der hersker den felagtige anskuelse at storvinklede
objektiver giver et feilagtigt, overdrevet perspektiv. Det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:03:56 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tekuke/1892/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free