- Project Runeberg -  Tidskrift för hemmet, tillegnad den svenska Qvinnan/Nordens qvinnor / Sjette årgången. 1864 /
223

(1859-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

223

I saknad af dessa himmelska gåfvor kan man, äfven med
den bästa vilja, äfven med det mest lysande snille, ej rätt
uppfatta, ej göra full rättvisa hvarken åt Sanningen eller
Skönheten, utan blir i mer eller mindre mån trolös emot
båda. I detta förhållande torde man spåra den egentliga
grunden till bristerna i Victor Rydbergs, eljest i så många
afseenden intressanta och snillrika arbete, äfvensom till de
toreträden Kingsleya Hypatia eger framför detsamma *).

Emund Gammal.

*) Ehuru i hufvudsaken fullkomligt öfverensstämmande med Emund
Gammal, känna vi oss dock frestade att emot honom sjelf vända ett
af hans trädande uttryck om "Den siste Athenaren", och anmärka, att
han i sin kritiska teckning — icke öfverdrifvit skuggorna, men
utelemnat dagrarne. Skildringarne af den grekiska skönhetsverlden
i all dess storhet och förfall; teckningen af den antika verldsåskåd ningens
båda yttersta konseqvenser — Krysanteus och Karmides — den senare
på sin ståndpunkt framstallande en lika trogen spegelbild af en "siste
Athenare", som den förre; målningar, sådana som de af philosophen och
hans hein, af Hermiones och hennes väninnors poetiska lek om
aftonen vid springbrunnen, den christne llygtingens uppträdande ibland
dem; hans rörande och sinnrika tolkning af Narkissos mythen;
samtalen mellan Hermione och rTheodorus; och, såsom motstycken till
dessa rena ljusbilder, skildringen af den athenske ynglingen, hans
omgifning och hans älsklingstillhåll; slutligen det ohyggliga, men med
mästarhand målade folkupploppet, den vackra teckningen af den
christ-liga kolonien i Suneions bergsbygd och den lefvande skildringen af
dess bekrigande, dess förtvitlade motstånd och slutliga undergång —
allt detta hade dock förtjenat något mera än ett loford blott i
förbigående.

Väl skulle vi hafva lust att öka skuggpartierna i Emund
Gammals skizz med en anmärkning mot det, ur både moralisk och æsthetisk
synpunkt oförlåtliga missgrepp, förf:n synes begå, då han låter den
ren-hjcrtade, kyska, på bildningens höjdpunkt stående Hermione så villigt
lyssna till den från orgierna nyss återvände, utlefvade, moraliskt
förderfvade Karmides’ kärlek. Men anande att en högre sannings makt
här, förf:n omedvetet, ledt hans penna, röjande slappheten af antikens
sedlighetskänsla, ihåligheten och ytligheten af dess skönhetsdyrkan
äfven hos de högste typerna af dess bildning, ha vi här blott i
förbigående antydt detta märkliga drag i tidsbilden, i det vi äfven
påpeka huru förfin, genom Hermiones sjelfmord, (låt vara att det
framkallades af det nedrigaste bedrägeri) gifvit en ofrivillig varning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:58:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tfh/1864/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free