- Project Runeberg -  Tidskrift för hemmet, tillegnad den svenska Qvinnan/Nordens qvinnor / Femtonde årgången. 1873 /
108

(1859-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

108

att hela vår nuvarande civilisations öde beror på, att denna strid
leder till det önskade målet. Under inflytande af dessa eggande
och aggande driffjedrar har han utfört sitt arbete, och tillika
under lifligt medvetande om svårigheten af sin uppgift. Att såsom
han ställa sig mellan partierna och söka draga dem till hvarandra
genom att antyda och aflägsna båda sidornas ytterligheter och
öfverdrifter, detta är en position, som ingen utan stora olägenheter
kan intaga, och det är helt visst känslan häraf, som ingifvit honom
den älskvärda och rörande tanken att liksom vädja till den högsta
rättfärdigheten, och att tala ej blott om utan omedelbart till sin
Frälsare (se sid. 4). Men oaktadt insigten af svårigheterna har
dock den inre kallelsen att uttala sin tro blifvit honom för stark
att kunna motstås, och kanske skulle man ej oegentligt kunna
på förf. lämpa profetens ord, då han utsändes att tala till
menigheten: "du hafver öfvertalat mig, och jag hafver mig öfvertala låtit".

I flere hänseenden, och det just de väsendtligaste, är Herr W.
också en passande personlighet för utöfvandet af ett dylikt
med-larevärf. Han besitter nämligen några bland de för detsamma
nödvändigaste egenskaperna, t. ex. den fasta trosvissheten och
den innerliga subjektiva öfvertygelsen om sanningen af läran om
en personlig Gud, ett personligt fortlefvande efter döden, en Fader
i himmelen, som hör våra böner, som älskar oss, och som sändt sin
Son att genom lära, föredöme och sjelfuppoffrande lidande draga,
oss, sina arma medbröder, undan syndens fängslande makt in i
renhetens och salighetens rike till sin himmelske Fader. Vidare
är denna hans fasta tro genomträngd af en innerlig kärlek till
föremålen för densamma, en kärlek och hängifvenhet, som täfla
i värma med de oförgängliga uttryck af religiös hänförelse, hvilka
medeltiden och reformationstiden gifvit oss i arf, t. ex. med Thomas
à Kempis’, M:me Guions, Arndts, Scrivers med fleres skrifter. Till
dessa egenskaper kommer ytterligare en så djup uppfattning af
sedeläran, att den stämplar förf. till en äkta lärjunge af honom,
som i sin Bergspredikan framhöll skilnaden mellan Gamla
Testamentets yttre lagbud och sin egen, hela den yttre och inre
menniskan omskapande lära. "Utan helgelse kan ingen skåda Herren
Gud i höjden", är den känsla, som än med jubel, än med smärta
genomgår Wikners hela skrift. Till de ofvannämnda hjertats och
karakterens egenskaper kommer ytterligare en så omfattande och
mångsidig intelligens, att densamma satt honom i stånd att taga
kännedom om tidens mångskiftande religiösa och filosofiska läror,
ja att i ordets figurliga mening omfatta några bland dem under

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:00:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tfh/1873/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free