- Project Runeberg -  Tiden / Tjugonde årgången. 1928 /
480

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 7-8, 1928 - Lindhagen, Anna: Religionsundervisningen i skolorna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

480 cabl lindhagen

således praktiskt taget tvinga de flesta barn att få sin andliga
näring begränsad till de nya läroböckerna i kristen tros- och
livsåskådning. Ej heller blir den historiska kunskapen
tillfredsställande genom de läroböcker om kyrkans historia, vilka nu användas,
där andra folks religiösa tro endast beröres på några få sidor
liksom parentetiskt och oftast på ett vilseledande sätt sammanförts med
missionsverksamheten.

Att det allmänna pålägges någon större kostnad än för
närvarande i en så grandläggande viktig fråga som att tillfredsställa
religionsfrihetens krav och införa den bästa möjliga nndervisning
i etik och religioaishistoria måste anses som synnerligen väl
använda skattemedel. I flera andra länder är det infört olika linjer
med gratisundervisning. I vissa till och med mer än två linjer,
varest nämUgen olika trosbekännelser finnas allmännare företrädda.

Undertecknad har i föredrag lämnat en skiss för den objektiva
religionsundervisningens anordnande. När jag nu senast fördjupat
mig i Ellen Keys Livslinjer finner jag mycket tänkvärda uppslag
i frågan. Så säger hon på ett ställe: "Vad skolan kan och bör
ge är undervisning i religionshistoria. På det första skedet blir
detta myter: bibliska, nordivSka, grekiska, indiska, japanska sagor.
Men redan då kan man lära barnet att jämföra de olika sätt, varpå
olika foJk se samma mänskliga erfarenhet och samma sedliga
frågor: Ja, man kan redan låta barnet ana att fruktan, undran och
längtan äro religionens källor.’’

Såsom prov på redan nu befintliga böcker att följa delvis vill jag
hänvisa till Troels Lund ’’Livsbelysning", Lehmann "Kortfattad
religionshistoria", Ed. Schurés arbete om religionernas
grundläg-gare ("Les grands initiés"). På det etiska området en liten bok av
en fransk lärarinna, benämnd "I småskolan", innehållande
ypperliga samtal med barn angående moral och en rätt livsinställning.
Det antika tänkandet kan i en religionshistorisk undervisning få
en verkligt rättvis belysning. Jag får i detta hänseende hänvisa
till den utmärkta översikt härav, som är gjord av Johan Bergman
såsom inledning till "Om livets korthet" av Seneca.

Det klagas just nu över ytlighet, osannhet, oärlighet såsom
oroväckande tidens tecken. Borde då icke såsom ett av botemedlen
däremot införas ärlighet i religionsundervisningen, i ett ämne där
barn och ungdom böra ställas ansikte mot ansikte med de högsta
uttryck för människosläktets längtan. En synnerligen klar och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:13:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1928/0486.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free