- Project Runeberg -  Tiden / Tjugonionde årgången. 1937 /
100

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 2, 10 febr. 1937 - Therman, Erik: Den finska arbetarteatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

100 Erik T herm an

Den förföljelse folkrörelsen fått till stånd mot arbetarteatrarna har
givetvis motiverats med att dessa skulle vara anstalter för hetsig
politisk agitation. De längst gående fanatikerna ha kallat dem för
revolutionsskolor. Hur pass politisk deras verksamhet varit torde
redan ha framgått av ovanstående uppgifter om deras program. Men
det har i alla tider funnits en mentalitet som fruktat varje kulturell
och konstnärlig folklig rörelse.

På tal om arbetarteatrarnas förhållande till det politiska livet säger
arbetarteatrarnas eget organ Työväen Näyttämätaide: "Bland
arbetarteatrarnas sujetter har talats mycket om tendenspjäser och om deras
lämplighet på programmet. I allmänhet har man likväl gjort den
erfarenheten att de rena tendensstyckena endast ytterst sällan uppfylla
konstnärliga och lyriska krav och att de tvärt emot vad måhända
mången skulle förmoda utöva en blott svag dragningskraft på
allmänheten. Ekonomiskt bära de sig icke." Riktigheten av det ovan
citerade intygas även av professor Yrjö Hirn som påpekar att medan
klassiska pjäser t. o. m. av det tyngsta slaget ofta för en
arbetarteater bli rena kassapjäser bära sig helt enkelt inte politiska
tendensstycken.

Förföljelsen mot teaterrörelsen kan betraktas som ett utslag av det
mörka och våldsamma i det finska lynnet; vilket så lätt för till en
ensidig och hart när fanatisk inställning, samt denna viljeseghet som
även kan taga sig uttryck i hårdnackad envetenhet. Glädjande är
emellertid att teaterintresset synes vara så brinnande varmt att
arbetarteaterrörelsen av allt att döma kommer att kämpa sig igenom
krisen och åter resa sig, lika kraftfull som förut. Det är av betydelse
att det finska folket förmår utveckla och fördjupa sina konstnärliga
intensioner, ty på känslolivets och det skapande andliga livets område
synes det ha betydande utvecklingsmöjligheter; medan det samtidigt
i samma lynnesegenskaper hotas av inre förbränning genom sin
egen dova tyngd, eller av våldsamma och olyckliga eruptioner.
Teaterstriden är blott ett exempel bland många på den jäsnmgs- och
da-ningsprocess som försiggår inom den rika men tunga, starka men
kaotiska finska folksjälen. Man undrar med spänning om de goda eller
onda krafterna skola taga överhand. Skall allt det rika och givande
hos det känslobegåvade folket komma till sin rätt, eller skall det
tunga och hatfulla, fanatiska och politiskt lidelsefulla — vare sig det
gäller höger eller vänster — taga överhand och dess utveckling hejdas
och förbytas i själs förstörande verksamhet?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:18:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1937/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free