- Project Runeberg -  Til Østerland. Reiseskildringer /
370

(1897) [MARC] Author: P. P. Waldenström Translator: Jakob Jakobsen - Tema: The Holy Land, Turkey
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 40. Nazaret. Gabrielskirken. Jomfru Marias Brønd. Josefs Verksted. Bebudelseskirken. Synagogen. Det engelske Barnehjem. Kana. Profeten Jonas’s Grav

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

370 Firticnde Kapitel.
dring end den Modstand, som Missionen kan mode fra Muhamme
daner, Isder og fedninger.
Gm Eftermiddagen gjorde vi en Udflugt til en By ved Navn
Aefer Aenna. Ordet Aefer betyder By. som Forer havde vi Gster
rigerens Dragoman. vor egen lod vi tilbage i Nazareth. Han skulde
vaske Alceder. Aefer Aenna anser man for at vcere det nytestament
lige Aana i Galilcra. Det omtales i Bibelen blot af Johannes.
Der gjorde Jesus sin forste Undergjerning, da han ved et Bryllup
forvandlede vand til vin. Beretningen herom vil sikkert i alle Tider
blive en mellem to store Afholdsleire : den moderate og
den absolutiffe. Den forste vil altid paastaa, at den vin, som Herren
gjorde var alkoholholdig, den sidste, at den var alkoholfri. Men som
Bevis vil hver jDart anfore sin egen Mening om Alkoholbruget,
under den naturlige Forudscetning, at Herren har havt samme Mening.
Det er saa almindeligt. Hvert f)arti vil have Bibelen paa sin
„Jeg har Ret, og Bibelen har Ret," det er det soleklare Udgangs
punkt. Derfor maa Bibelen mene netop det samme som mig det
er den ligesaa soleklare slutning. Men hvis Bibelens Grd lyder
noget anderledes, saa maa de „rigtig fortolkes", d. v. s. saaledes, at
de er overensstemmende med vedkommende partis Mening.
Fra Aana var Nathanael, som blev en Herrens Apostel og som
saadan bar Navnet Bartholomceus. Han sik af Herren det Vidnes
byrd, at han var en Israelit, i hvilken der ikke var 3vig. (Joh.
Det er 2 steder i Galilcea, som kappes om 2Eren at have
vceret det bibelske Aana. Det ene er Aana cl-Djelil, beliggende om
trent Am. nordenfor Nazareth med nogle forfaldne Bygninger,
hvor der nu for Tiden ikke bor noget Menneske. Det andet er Aefer
Aenna, som ligger omtrent 5 eller 6 Am. i Nordost for Nazareth.
Traditionen i den gamle Tid er noget vaklende. Nogle lcrrde Forstere
antager, at Aana cl-Djelil skal vcere det rette. En professor 3epp,
som i gjorde en Reise her, og som kom til dcn Anskuelse,
kom som Folge heraf i en saadan Unaade hos Forstanderen for det
romerske Aloster i Nazareth, at denne negtede ham baade Husrum,
Mad og Drikke indenfor Alosterct, og det tiltrods for, at han var en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:36:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiloster/0378.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free