- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 3 (1886) /
85

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar - Dr. phil. S. Schandorph: Calderons „Cyprianus“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dogmer; den skildrer en Tro, der klamrer sig fast baade om
Treenigheden og Djævelen; den viser os Sjælens Frygt og Bæven
under Elskovens Naturmagt. Den maler fanatiske Hjæmers
Hallucinationer, som maner Himlens og Helvedes Befolkning frem i
gotiske Ruders Farvelys — ja, der behøves til dens Forstaaelse
en solid Flugt fra et Nutidsmenneskes, især en protestantisk
Nordbos hele livssyn.

Se blot paa Calderons Portræt — den skaldede San
Jago-ridder i den sorte Fløjelsdragt med det snørklede Sølvkors paa
Brystet, med det haarde Ansigt og det hvide Korsskæg! Han er
ikke let at blive klog paa.

Dramaet »Cyprianus* (paa Spansk kaldes det: „El mågico
prodigioso", den undergørende Troldmand) er endda en af de
haardeste Nødder at knække for os Børn af det 19de
Aar-hundredes sidste Halvdel. Man har kaldet det Calderons »Faust*.
Med Rette gør Oversætteren i Forordet opmærksom paa, at
Sammenligningen er urimelig. Hedningen Goethe gør Faust og
Mefi-stofeles til universelle Symboler; Verdenssmerten og Verdensironien
bølger gennem hans Digt. Den hyperortodokse Katolik Calderon
tager sine Personer i naiv Alvor; hans Drama er gennemdundret
af ortodoks Patos’s Koraltoner. Cyprianus er ganske vist en
hedensk Lærd og en Gransker, der søger Gud paa Grundlag af
et Sted i Plinius, som han ikke kan faa til at passe paa Jupiter,
men hans Søgen og hans Ræsonnement er adskillig naivere end
Fausts. Saa er Djævelen (El demonio) straks ved Haanden;
giver sig ud for en Lærd, indlader sig i en lang Diskussion med
»Cipriano«. Et klassisk Stykke skolastisk Filosofi i
Ottestavelses-vers, er Variation over Temaet

Gud

er en ubegrænset Godhed,
en Substans, en Væsenhed,
idel Øjne, idel Hænder.

En Del Læsere vil kunne forstaa den endnu morsommere spanske
Tekst, der dufter som et Pergament fra Middelalderen:

Dios es una bondad suma,

Una esencia, una sustancia,

Todo vista y todo manos.

Djævelen bliver overvunden af den antiokenske Lærde, men
det maa hævnes. Han kan slaa to Fluer med ét Smæk. I

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1886/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free