- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
606

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Dr. phil. G. Brandes: Aristokratisk Radikalisme

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

606

Aristokratisk Radikalisme.

Nietzsche har udtalt den samme sværmeriske Kærlighed til
Livet i den Hymnus an das Leben, som han selv har udsat for
Kor og Orkester. Det hedder heri:

Gewiss, so liebt ein Freund den Freund
Wie ich dich liebe, räthselvolles Leben,
Ob ich gejauchzt in dir, geweint,
Ob du mir Leid, ob du mir Lust gegeben,
Ich liebe dich mit deinem Glück und Harme
Und wenn du mich vernichten musst,
Entreisse ich mich schmerzvoll deinem Arme
Wie Freund sich reisst von Freundes Brust.
Og Digtet slutter:

Hast du kein Glück mehr übrig mir zu schenken,
Wohlan, noch hast du deine Pein.

Naar Achilles foretrak at være Daglejer paa Jorden fremfor
at være Konge i Skyggernes Rige, saa er Udtrykket svagt og
spagt i Sammenligning med dette Udbrud af Livstørst, der i sin
Paradoksi attraar selve Kvalernes Kalk.

Eduard von Hartmann tror paa »Verdensprocessen«s
Begyndelse og Ophør. Han slutter, at ingen Evighed kan ligge bag
os; ellers maatte allerede alle Muligheder være indtraadte, hvad
— efter hans Paastand — ikke er Tilfældet. Ogsaa paa dette
Punkt i skarp Modsætning til ham, lærer Zarathustra med
ejendommelig Mystik den evige Genkomst, det vil sige: at alle Ting
evigt vende tilbage og vi selv med, at vi allerede evige Gange
have været til og alle Ting med os. Verdens store Uhr er for
ham et Sanduhr, ei Timeglas der stadigt vender sig paany for
atter og atter at løbe ud. Det er det nøje Modstykke til
Hartmanns Verdensundergangslære.

Ved sin Død vil Zarathustra sige: Nu svinder og dør jeg;
om et Nu er jeg intet, ti Sjælen er dødelig som Legemet; men
den Knude af Aarsager, i hvilken jeg er slynget ind, vender
tilbage og den vil stadigt frembringe mig paany.

I Slutningen af tredje Del af »Zarathustra« findes et Kapitel
overskrevet »Den anden Sang til Dans«. Dans er i Nietzsches
Sprog altid Udtrykket for den høje Letsind, der er løftet op over
Jordtyngden og over al den dumme Alvor. Denne i sproglig
Henseende højst mærkværdige Sang er en god Prøve paa Stilen i
dette Værk, hvor den hæver sig til højest digterisk Flugt.
Zarathustra ser Livet for sig som en Kvinde; hun slaar Kastagnetter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0642.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free