- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 8 (1891) /
501

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli - Karl Madsen: Hvem er Rembrandt?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

saa vanskelig og betydningsfuld. Hvis det var lykkedes ham at
skaffe Beviser for, at alle Rembrandts Hovedværker skyldtes Bol,
vilde der ikke være den Del af Kunsthistorien, som længer stod
til Troende, der vilde da kun være en eneste kunsthistorisk Bog,
i hvilken man var sikker paa at finde Sandhed, den Bog af Max
Lautner, hvis stolte Undertitel er: „Grundlagen zu einem Neubau
der holländischen Kunstgeschichte“.

Foran Titelbladet bringer den en Fotogravure efter Bols
Billede i Dresdner-Galleriet af Jakobs Drøm. Det er et smukt
Billede, der viser den samme skønne Refleks af den Rembrandtske
Sol, som saa mange andre Arbejder af Mesterens Elever, uden
at det i øvrigt kommer Rembrandt slet saa nær, som enkelte Billeder
afEeckhout, f. Eks. hans Billede i London af Kristus, der velsigner
Børnene, eller af Goevart Flinck, f. Eks. Billedet i den Lichten-
steinske Samling af Diana og Endymion. Der er en vis Sukker-
sødhed i Bols Billede, som er absolut ikke-Rembrandtsk, en Smule
vammelt koket i den store Engledames teatralske Gestus og især
i det lille Englebarn, som kommer ud af Skyerne for at lette
Hatten paa den slumrende Jakob. Desuden er den maleriske
Behandling meget forskellig fra Rembrandt. Men vi kender jo
Bol godt nok fra Samlingerne i København. Hans store „Paaske-
morgen“ i den kgl. Malerisamling hører endog til hans betydeligste
Arbejder, hvor meget det end blegner i de Rembrandtske Por-
træters Nærhed, med hvilke Galleriets Portrætbilleder af Bol jo
heller aldeles ikke taaler at sammenlignes, skøndt de ubetinget
hører til de bedste fra Malerens seneste Aar. De to Portræter af
Bol i den Moltkeske Samling er virtuosmæssigt malte, men flove
og karakterløse, Maleren har ikke taget i Betænkning at forynge
sine Modeller temmelig glubsk, hvad de paamalte Aldersangivelser
viser, at glatte deres Rynker, lægge Smil i Øjne og Mund og give
dem de Rosa-Toner, som er et fremtrædende og iøjnefaldende
Karaktermærke for alle Bols Arbejder, efter at han til Baade for
sin Popularitet, men ikke for sine Billeders Kunstværd, havde løs-
revet sig fra den Rembrandtske Stil og var bleven en af Amster-
dams søgte Modemalere, medens hans Mester døde i Glemsel og
Nød. For at bringe os til at tro, at alle de bedste af de med
Rembrandts Navn signerede Billeder er malte af Bol, burde Lautner
have paavist, at alle de Billeder, hvor Bols Navn hidindtil er
fundet, ikke er malte af denne Kunstner, hvis Fysiognomi i dem
fremtræder med skarpe og tydelige Omrids.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1891/0511.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free