- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 11 (1894) /
216

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Marts - Karl Madsen: Viggo Johansen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

216

Viggo Johansen.

for Grundighed i Behandlingen altid er løfterig, dels fordi Billedet
ikke er ganske blottet for Stemning, selv om den Tone, der er
anslaaet, kun har givet en svag Klang.

Til 1877-Udstillingen sendte Johansen to smaa Billeder fra
hornbækske Fiskerhytter, »Et Maaltid* og „Nabokonens Besøg".
De gjorde overordentlig Lykke og skaffede ham alle Kunstvenners
Bevaagenhed. Allerede i Halvfjerdsernes Slutning havde han
Navn og Ret som en af de bedste af vore unge Malere. Hans
Billeder fra hin Tid fortjente i Sandhed ogsaa at faa den
varmeste Anerkendelse, selv om deres Svagheder nu ses stærkere,
end de dengang saas, og særligt falder i Øjnene ved den
uund-gaaelige Sammenligning af hans Produktion fra nu og da.

Hans Billeder fra den Tid var lutter smaa og beskedne
Billeder med smaa og beskedne Motiver. Paa en enkelt
Undtagelse nær — det ikke i Kunstforeningen udstillede Billede af en
spisende Mand paa en Tømmerplads — var det Interiørbilleder.
Figurernes Tal var i Reglen to, ofte kun en, og de var altid
fremstillede i ganske dagligdags Situationer. Hvad der især vakte
Beundring, var den vidtdrevne Omhu i Billedernes Gennemførelse.
Hans Pensel har kælet for væsentligt og uvæsentligt, uden at selv
de mest gennemførte af hans Billeder med Sandhed kan beskyldes
for at være blevne overslikkede, glatte og ufriske i Behandlingen.
Det var ikke Vermehrens Behandling, der var hans Forbillede,
det var Roeds. Studiehovedet af den fattige Dreng — fra 1874 —
med den akcentuerede Formbehandling, med de brune, tyndt
malede Skygger og den stærke Påte i det blege Lys kunde næsten
gaa for at være et Arbejde af Roed selv. Roed var en intelligent
og dygtig Lærer for sine Elever, selv om han ikke var Mand for
at retlede dem, hvad Farvesynet angaar. Han krævede
indtrængende af dem, at de skulde tilstræbe en grundig og aandfuld
Opfattelse af Formen, han havde det selv, og var utrættelig i at
give dem gode Vink og meddele dem sine egne ofte lidt snurrigt
lydende Iagttagelser, for at dette Maal kunde naas. Paavirket af
ham har Johansen i sine Billeder og Studier fra hin Tid søgt at
naa den størst mulige Præcision i Formbehandlingen gennem den
størst mulige Præcision i Penselføringen. Han har sat et uhyre
Arbejde ind paa at naa sin Hensigt og ofte slidt Maaneder
igennem med sine Smaabilleder for at faa enhver Klat sat nøjagtigt
paa den rette Plads, uagtet mange frisk behandlede Studier og
Smaaskitser godtgør, at Penslen naturligt faldt ham let i Haanden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:41:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1894/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free