- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 11 (1894) /
483

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Juni - Vald. Vedel: Sang og Digt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sang og Digt.

483

Plads; medens en Person sidder hensunken i Tanker paa en Stol,
gennemlever han Aar af Udvikling. Der er da nok at støde sig
imod for den, der ikke kan læse og opfatte uden Fantasi. Ogsaa
Dialogen er helt igennem stiliseret. Det slaar En, at den paa de
afgørende Steder egentlig ikke er Dialog, men Monolog: der er to,
tre Mennesker i Stuen, og hver udtaler stille hen for sig sin Sjæls
Fornemmelser, men de samtaler egentlig ikke. Dette peger lige
md i den Grundfølelse overfor Livet og Menneskene, som har
inspireret Heibergs Digtning, og som nødvendig maatte føre ud over
det ydre Handlingsdrama. »Jeg synes", siges der et Sted, „at hvert
Menneskes Sjæl er som en 0, og at enhver Bro staar for Fald, og
at det er en Glæde at dyrke sin 0. Stormen og Evigheden faar
mig til at tænke, og jeg føler derved; men kommer to Menneskers
Sjæle sammen, da maa den ene vente paa den anden, og
undertiden maa ogsaa den anden vente, og de blir staaende og kommer
ikke videre". Og et andet Sted: „Naar var der slig Afstand
mellem Menneskene [som nu], fordi hver Sjæl vil ha’ sin Plads?"
Saaledes ses Sjælenes Liv som inderst inde ensomt og uden
indbyrdes Forbindelse, og det Spil af Handlen og Talen, „Balkonen"
viser os mellem disse Sjæle indbyrdes, kommer til at ligne et
sælsomt Spil mellem Søvngængere, hvis Tale, selv naar de synes
at samtale, egentlig ikke er henvendt til nogdh bestemt, og hvis
Handlinger gøres, som om de egentlig slet ikke vedkom dem selv,
— men som i denne Tale og Gerning afslører deres ensomme
indre Liv og Vækst, med dets Indtryk og Fornemmelser, dets
Ønsker og Tilskyndelser, i en Grad, som aldrig Dagens Tale og ydre
Uy lader det komme til Orde. Netop en saadan Billedliggørelse
af, hvad der leves, ønskes, slumrer inderst i Sjælen, men aldrig
helt bliver til Virkelighed ude i Livet, er det, som vi faar at se
i .Balkonens" tre Akter.

Paa tilsvarende Maade er Johannes J&rgensens „Hjemvee" et
Eksempel paa, hvordan Nutidsfortællingens Form lyrisk omdannes.
Dennes væsentlige Fremstillingsmaader: Beskrivelse og Analyse
indtager kun en beskeden Plads her. I denne Henseende betegner
den sidste Bog et Udviklingstrin ud over Forf.s tidligere. Den
Botaniker og Entomolog, som tidligt kom frem i ham, har hidtil
jevnlig spændt Ben for den lyriske Navnefætter i ham. Han gik
nindt og satte sin Ære i at være Observator og at „bestemme"
Naturens og Storstadslivets Foreteelser, og alle de Notitser, han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:41:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1894/0489.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free