- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 20 (1903) /
613

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Karl Madsen: Brügge-Udstillingens Udbytte. I. Spørgsmaalet: Hubert van Eyck

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Brflgge-Udstillingens Udbytte

613

som rejste sig paa dets Plads. Men det beviser ikke, at
Kunstneren selv har været paa Stedet. Senere har The Times Litterary
Supplement meddelt, at det af den hebraiske Indskrift paa
Sømmen af Kvindernes Klædninger er lykkedes Dr. Ginsburg at tyde
Begyndelsen: „I Israels Land, i Aaret ..." Fantasien har
desværre altfor vidt Spillerum til at udfylde det manglende.

Den samme Kunstnerhaand skyldes utvivlsomt Berlinergalleriets
lille Billede af Kristus blødende paa Korset mellem den jamrende
Maria og Johannes, der bortvisker en Taare med sin Haand1).
Ogsaa her tyder Baggrunden paa Erindringer fra Syden. Over
Jerusalem, der ganske har de samme Farvetoner som i Sir Cooks
Billede, ses fjerne Bjerges Sne. Til venstre flokkes Ravnene om
et nøgent Træ, til højre knejser en Mølle over en Bakkeskraaning
med Cypresser og en Pinje.

Hvis man turde stole paa den Angivelse i Salomonsens
Konversationsleksikon, — og i andre Konversationsleksika, — at „den
første Vindmølle byggedes i Holland 1439," vilde Formodningerne
om, at baade dette Billede og Sir Cooks Billede er malte før det
1432 fuldførte Genteralter, bevisligt være urigtige. Men Angivelsen
er, efter hvad Professor Paul la Cour har haft den Godhed at
oplyse, ikke paalidelig. Vindmøllen var henved 1000 Aar tidligere
kendt i Orienten og allerede ved Korstogene ført til Europa2).
En Vindmølle ses ogsaa i det mærkelige Baggrundslandskab paa
en af de mærkelige Bønnebogsminiaturer, der tilhører
Nationalbiblioteket i Turin. Af uimodsigelige Grunde, som Grev Paul Durrieu,
der har gjort sig fortjent ved at henlede Opmærksomheden paa
deres høje Værd, udførligt og klart har udviklet i de første Hæfter
af Gazette des Beaux Arts for i Aar. maa de være tidligere end

’) Samme Kunstner bar sikkert malt Berlinergalleriets lille Billede af
Madonna, staaende i en næsten skummel højtidelig Kirke, gennem hvis smaa
Vinduer Solstraaler spiller ind med en højst ejendommelig Stemningsvirkuing.
Desuden vel følgende 4 Billeder, jeg kun kender af Gengivelser: To
Fremstillinger af Frans af Assisis Stigmatisering, det ene i Turin, det andet i
amerikansk Privateje, og to Alterfløje i St. Petersborg med Korsfæstelsen og
Dommedag. Ham skyldes ogsaa Originalen for den gennem en Kopi i Madrid bevarede
Fremstilling af .Livets Brønd’.

•) „Man véd med Sikkerhed, at den i 1105 var kendt i Frankrig og 1143

i England. Dog har den rimeligvis hørt til de store Sjældenheder i flere Aar.
eftersom man véd, at en vis Bartolomeo Verde i 1332 anbefalede Venezianerne
at anskaffe en Vejrmølle, og en saadan blev bygget i Speyer 1393*. Paul la Cour:
Historisk Fysik.

Tilskueren 1903 39

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1903/0617.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free