- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
554

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli 1907 - Ryberg Hansen: Legende og Historie (J. Jørgensen: Frans af Assisi)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

554

Legende og Historie

hører Oplæsningen af Evangeliets Ord: „I skal ikke have Guld,
ej Sølv, ej Kobber i Eders Bælter."

Bestandig de overnaturlige Fingerpeg og de pludselige
Indskydelser! Nu vilde det være uretfærdigt ikke at fremhæve, at
Joh. Jørgensens fyldige Skildring af hele Frans’ tidligere Levned
.jo har indeholdt forberedende Momenter. Men i alle Tilfælde
fremtræder de franciskanske Idealer som væsentligt individuelt
motiverede. Vi faar ikke Indtryk af, at det var Ideer, der laa i
Luften, at det saa at sige var Tidens Krav. Petrus Valdes og de
fattige fra Lyon, der forfægtede de samme Idealer som Frans,
nævnes kun for at understrege Forskellen mellem denne
Bevægelse og den franciskanske. Det ligger dog nær at antage,
at Frans er ligefrem paa virket af Valdes (smlgn. Thode S. 21). At
Biograferne ikke fortalte herom er naturligt: Valdes var jo
fordømt af Kirken.

Som Joh. Jørgensen lidet betoner den naturlige Sammenhæng
mellem de franciskanske Ideer og Tidens øvrige Rørelser, maler
han os endnu mindre den mørke Baggrund, paa hvilken hine
Ideer rettelig maa ses: Hierarkiets stigende Verdslighed,
Gejstlighedens overhaandtagende sædelige Fordærvelse. Fordringen om
Tilbagevenden til den apostoliske Fattigdom rummer dog i sig
selv en polemisk Brod mod Prælaterne. At der kan anføres Ord
af Frans, hvor han udtaler sin Lydighed mod Kirken og
Præsterne, ophæver ikke hans Ideers oppositionelle, antikirkelige
Væsen. „Uden at være sig det bevidst er han," siger Thode, „kun
en Kætter, som Kirken har taget til Naade." Ja, ganske vist —
Kirken fandt det klogest at nyttiggøre sig denne
Lægmands-bevægelse fremfor at slaa den ned, som den havde gjort med
andre beslægtede Retninger. Men at Kirkens Godkendelse af
Frans’Tanker tillige betød en alvorlig Beskæring, ser man endog
af Joh. Jørgensens Fremstilling. Han bruger om den endelige
franciskanske Regel det stærkt forbeholdne Udtryk: „Man tør
ikke sige, at den af Rom godkendte Regel fuldstændig mangler
det franciskanske Præg."

Det vil da vistnok blive Hovedindtrykket, at Joh. Jørgensens
Levnedsskildring af Frans i alt for høj Grad har stillet sig paa
Legendens Standpunkt. En kritisk Fremstilling maatte naturligvis
ogsaa benytte Legenderne, men vilde først og fremmest søge et
fast Stade, ud fra hvilket deres Meddelelse kunde vurderes. Et

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0568.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free