- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
232

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marts 1908 - Karl Madsen: Et Museumsbesøg i Frankfurt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

232

Et Museumsbesøg i Frankfurt

Form er en liggende Oval, viser en drukken Bonde, der sidder
med skrævende Ben paa Kroens Gulv og synger en saftig Vise;
andre Gæster støjer og snapser i Baggrunden. Ansigtets kostelige
Minespil, Billedets straalende — alle Omgivelserne overstraalende
— Liv gør det lille Maleri til en sand Perle.

Hvor denne Samling er rig paa mange Arter af udmærket
Malerkunst! Der er Clouet og Velasquez. Der er ogsaa Dürer
og Holbein. Men af de gamle tyske Maleres Billeder er det
interessanteste og betydeligste Værk dog en ny Erhvervelse, som
Museet i Berlin har Aarsag til at misunde Frankfurt. Det er
Cranachs 1509 malede store Fløjalter med Fremstillinger af den
hellige Familie og dens nærmeste Slægt. I Midtbilledet — under
en Balkon med Portrætfigurer — Kristusbarnet mellem Jomfru
Marie og den hellige Anna, paa Fløjene Grupper af hellige Mødre
med deres Børn og Portræter af Altrets Stiftere, Frederik den
Vise og Johan den Bestandige. Kun en Cranach, men en
Cra-nach, til hvilken der intetsteds findes Magen, en klar,
holdnings-fuld, mægtig Komposition, alvorligt og solidt gennemarbejdet i
alle Enkeltheder, og der er Enkeltheder af overordentlig
Skønhed. Det er næsten ufatteligt, at en saa højtbegavet Kunstner
senere nedlod sig til at blive Forstander for en ren Billedfabrik.

Jeg føler mig skuffet — ja, lidt forskrækket — ved Gensynet
med Hans Baldungs Billeder. Disse forvredne og vanskabte
nøgne Damer paa Heksesabbaten, dette daarlige, selvlysende
Elfenbensbarn paa Billedet af Kristi Fødsel, et Billede, der dog
ikke mangler Følelse og Fantasi, erindrer ubehageligt om
Smagløshederne hos hysteriske Stakler i den moderne Kunst.

III

Ak, det er sandt: Museet har jo ogsaa en moderne Afdeling,
som det er Pligt at gennemløbe. Sandt at sige, venter jeg mig
ikke megen Glæde deraf. I den ny Afdelings store Sal hænger
Billeder af meget imponerende Omfang, mange af dem er malede
af Kunstnere, hvis Navne engang har haft Klang og Ry. Med
ét føler jeg mig træt. Øjet glider uinteressei et hen over de store
Lærreder; de lever ikke, det er længst afdøde Billeder, malede
for længst henfarne Slægter. Forunderligt! Ovre paa den anden
Side af Museet lever Malerne fra det 15. Aarhundrede; van Eycks

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:47:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1908/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free