- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1927 /
149

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den anglikanska gudstjänsten

Svar: »Herrens namn vare lo-
vat.»

2. Venite (Ps. 95).

Vers 1—7 med Gloria Patri
sjunges med undantag av påskda-
gen och dess oktav och den 19 i
varje månad, då Ps. 19 är dagens
psalm. Venite kan utelämnas med
undantag av sön- och helgdagar.
Under adventssöndagar och hög-
tidsdagar kan före och efter Ve-
nite sjungas en antifon (Invitato-
rium).

3. Härefter sjunges
psalm med Gloria Patri.

4. Dagens första skriftläsning
(ur Gamla Test.).

5. Te Deum på engelska eller
Benedicite eller Miserere (Ps. 51).

6. Dagens andra skriftläsning
(ur Nya Test.).

7. Benedictus eller Jubilate
(Ps. 100).

8. Den apostoliska tron (eller
Quicunque eller del därav).

9. Salutation och Kyrie.

10. Fader vår, vari alla in-
stämma.

11. Versiklar (9 och 10 kunna
utelämnas). ”

12. Kollekter (minst tre).

13. Hymn (Anthem).

14. En bön av den hel. Kry-
sostomus:

dagens

-.

»Allsmäktige Gud, som givit oss

nåd att nu endräktigt gemensamt
åkalla dig och lovat, att då två
eller tre äro ; församlade i ditt
namn, du vill förunna, vad de be-
gära: uppfyll nu, Herre, dina tjä-
nares önskningar och böner, såsom
det är nyttigast för dem, och för-
läna oss i denna världen din san-
nings kunskap och i den tillkom-
mande evigt liv. Amen.»

15. Den apostoliska välsignel-
sen.
Aftonbön (Evening Prayer).

Samma ordning som vid morgon-
bön följes t. o. m. första skriftläs-

149

ningen. Därefter följer Magnificat
(eller Cantate Domino, Ps. 98), an-
dra skriftläsningen, Nunc Dimittis
(eller Deus Misereatur, Ps. 67) och
den apostoliska tron (eventuellt
Quicunque eller del därav). Slut-
avdelningen är lika med morgon-
bönen (andra och tredje kollek-
terna av annan lydelse).

+

Ur den anglikanska mässord-
ningen ha åtskilliga för de äldre
västerländska liturgierna beteck-
nande drag försvunnit. Introitus
finnes icke, och även Graduale och
Halleluja äro borta liksom Agnus
Dei, Postecommunio och Benedica-
mus. Gloria in excelsis har fun-
nit en annan men bättre plats. I
Mässordningen från 1927 bibehål-
les Fader vår i inledningens början,
vilket är liturgiskt oberättigat, då
Fader vår även finnes längre fram
1 mässan på sin traditionella plats.
Läsningen av Tio Guds Bud är
också en kvarleva från Andra HB.
Den alternativa ordningens tillå-
telse att vid de flesta tillfällen ute-
lämna Tio Guds Bud är ett fram-
steg. Vår Herres sammanfattning
av lagen är från alla synpunkter
att föredraga framför budorden,
men även i denna form är detta
moment icke på sin liturgiskt rik-
tiga plats, vilken är att finna strax
före syndabekännelsen. Den lo-
giskt bästa utvecklingen finnes i
vardagens mässa, där serien av in-
ledningsböner icke avbrytes: 1) In-
ledningskollekten med bön om den
Helige Ande; 2) Kyrie med bön om
allt, vad som är nödtorftigt både
till kropp och själ; 3) Dagens kol-
lekt med dess speciella böneämne,
följd av kollekter rörande försam-
lingens särskilda behov. :’

Den egentliga nattvardsmässan
(missa fidelium) har i Sjätte HB

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1927/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free