- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1928 /
185

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Utställning av kyrklig textil konst i Sverige

ket lämnade Lottis majestätiskt
framburna 4-st. Sanctus och 8-st.
Crucifixus. I Övrigt upptog pro-
grammet Orlando Lassos Imprope-
rium samt kompositioner av Gou-
dimel, Pretorius, Laub och Eccard,
av den senare hans älskliga tondik-
ter Uber’s Gebirg och Maria wallt
zum Heiligthum, båda sjungna con
amore. Föredraget präglades allt-
igenom av musikalisk högkultur. I
fråga om klangen kunde man möj-
ligen anmärka på att tenorstäm-
mans homogenitet här och var läm-
nade en del övrigt att önska och att
en basröst hade benägenhet att
framträda mer än vad som kunde

sökta ensemble.

185

anses tillbörligt. Men så är det ju
alltid förenat med risk att låta s. k.
solister deltaga i.en körstämma.
Körens grundare och dirigent,
Mogens Wöldike, är värd vår be-
undran för sin förmåga att sam-
manhålla och framföra denna ut-
Att få musik- och
röstbegåvade medmänniskor entusi-
asmerade för dylika uppgifter tyder
på egenskaper lika märkliga som
sällsynta hos vår tids körledare.
Vi tillönska såväl honom som hans
hängivna skara varmt och upprik-
tigt fortsatt framgång till glädje och
uppbyggelse för deras åhörare och
— dem själva. David Åhlén.

Utställning av kyrklig textil konst i Sverige.

Statens Historiska Museum kommer
att under tiden den 5—27 jan. 1929 i
Liljevalchs konsthall, Stockholm, anordna
en utställning av kyrkliga textilier, såväl
historiska som moderna, sammanbragt
dels ur museets egna förråd, dels genom
lån från kyrkor, offentliga och enskilda
samlingar samt, vad angår föremålen från
vår egen tid, från de förnämsta svenska,
konstnärligt verksamma paramenta-atel-
jéerna. Av särskild betydelse är, att lan-
dets katedraler beredvilligt öppna sina i
många fall utomordentligt rika, men blott
föga kända skrudkammare, i första hand
att nämna Uppsala domkyrka med dess
allt från 1200-talet obrutna paramenta-
svit.

Sverige har över huvud taget på grund
av vissa gynnsamma orsaker lyckan att
redan från tidig medeltid och därefter
från samtliga följande sekel hava bevarat
ett så förvånande stort antal gamla, vär-
defulla textilier, att det utan överdrift kan
sägas, att landet med hänsyn därtill är
jämställt med de ledande kulturländerna
på kontinenten och att det inom de nor-
diska länderna intar en ojämförlig rang-
plats. Det urval, som kommer att visas
på utställningen, torde också kunna an-
ses vara fullt representativt därför.

De medeltida textilierna (korkåpor,
mässhakar, dalmatikor, mitror, episko-
pala skor, antependier, bonader, pällar

m. m.) fördela sig dels på inom landet
självt utförda arbeten, dels på sådana, som

införts från utlandet. Av de förra äro
följande särskilt att nämna: bildvävnader
med figurkompositioner redan från det
11:e—12:e århundradet, andra vävnader
från 1200—1400-talet, gotiska bonader
med heraldiska motiv i en för Sverige
egendomlig, intarsiaartad teknik samt
broderade arbeten av alla slag, ofta an-
knutna till bestämda ateljéer, som den
helige Holmgers praktfulla gravtäcke till
cisterciensernunnornas ateljé i Sko och en
rad antependiebesättningar m. m., till bir-
gittinernas i Vadstena.

De utländska medeltida paramentafö-
remålen förskriva sig från de mest olik-
artade platser på kontinenten, med vilka
Sverige ägde förbindelser. En del av dem
stamma redan från romansk tid, andra
företräda gotiken i snart sagt alla dess
skiftningar. Man möter här broderier av
olika arter och ursprung, stammande från
franska och italienska, engelska, flamska
och tyska verkstäder, ofta av allra största
värde för kännedomen om den europeiska
textilhistorien. Föremål som den stora
sviten av runda besättningsstycken med
bibliska kompositioner från en kåpa från
Biskopskulla (omkr. 1200) eller Uppsala
domkyrka äldsta kåpa utförd i utsökt
»opus «<anglicanum>»-teknik =(1200-talets
slut) — för att blott nämna några exem-
pel — tillhöra över huvud det i sitt slag
allra förnämsta, som blivit bevarat i
Europa. De stoffer, varpå dessa brode-
rier äro monterade eller som i osmyckat

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1928/0237.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free