Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Söderom Östersjön 1856 ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
DEN MODERNA OPERAN
189
ren. Men jag fruktar, att i själfva dess väsende ligger
en inre osanning, nämligen just den som uttalas af
Wagner såsom grundtanke för hans år 1852 utgifna
skrift »Oper und Drama»: »Die Oper ist ein Irrthum,
denn in diesem Kunstgenre ist ein Mittel des Ausdruckes
(die Musik) zum Zweck, der Zweck aber (das Drama)
zum Mittel gemacht»1. Så visst som konstens innersta
väsen är frihet, så visst kan heller ingen konstart ostrafkadt
bruka den andra till ett viljelöst redskap; och skola
tvenne konster samverka, så måste de innerligt
sammansmälta, såsom ord och musik i en äkta visa. Allraminst
låter den högsta af alla konster, den dramatiska poesin,
med dess stränga fordringar på enhet och själfständighet,
i längden kujonera sig under tonernas fantastiska nycker,
och jag tänker att den tid är ické långt borta, när operan
utspelt sin roll — likasom troligen allt det konsert- och
virtuos-oväsende som grasserar i våra dagar — och
lämnat plats för ännu knappt anade konstformer, hvilka
bättre lyckas i hvarandra upplösa och återförena
elemen-terna af det sköna, hvad namn de än bära må.
1 »Operan är en förvillelse, ty i denna konstart är ett
medel för uttrycket (musiken) gjordt till ändamål och däremot
ändamålet (dramen) till medel.»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>