- Project Runeberg -  Totalafholdssagen i Guds Ords Lys /
30

(1882) [MARC] Author: Per Wieselgren Translator: Johannes Jørgensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

30
derfor ogsaa overgaa de Troendes i det gl. Testamente lige
saa vist som dog begge Parter har den samme Tros Net
fcerdighed.
I ncrvnte Lovudlceggelse lßjergprcrdikenen) berores ikke
Drukkenflabsspprgsmaalet scerstilt. At vort Afhold maatte
overgaa den gamle Pagts, sulgte imidlertid klart af Herrens
Fortolkning. Men denne — inst ikke i den Tid og blandt
det Folk paakrcevede —Undervisning gav han for alle Tider
ved et andet Tllfcelde paa en HM mcerkelig Maade, enLcrr>
dom, der ellers ikke altid af det flygtige Vje bliver lagt
Mcerke til eller betragtet som nogen Hovedlcerdom.
Efterdi Spprgsmaalet om Afhold fra berusende Drikke
engang i det nye Testamentes Tid skulde blive et Hoved
spprgsmaal for Kristenheden, ligesom Drukkenstaben, en af
de sidste Tiders forfcerdeligste Hjemspgelser, ofrede Gud, ~da
han forceldede det første Testamente," dette Spprgsmaal i
Moralloven en stprre Opmcerksomhed, end noget andet.
Og hvorledes? Jo, her skulde Eksemplet prcedike og det
paa en Maade, der ligesom skulde pirre Opmcerksomheden.
Eksemplet forstaaes bedst og kan ikke saa let mistydes. Fin
gerpeg skulde dog heller ikke mangle
Hvorledes skulde paa bedste Maade en Fremstilling kunne
leveres af den i Guds Lov antydede og af Profeterne
udviklede Lcrre, der tillod den maadelige Brug af den Vin,
som Gud havde skabt,*) men fraraadede Brugen af Si
keraen sd. e. Vinen forvandlet til berusende Drik saavelsom
al anden berusende Drik)? Se her, hvorledes Herren vilde
aabenbare det nye Testamentes Drikke- og Afholdslov!
Johannes fremtraadte fMst, og Engelen befalede for
hans Fodsel, at han ikke skulde drikke Vin eller Sikera
— den eneste Gang nogen anden Drik end Vin udtrykkelig
ncevnes i det nye Test. og — nc?vnes for at forbydes
(Luk. 1, 15).
Kriftus fremtraadte — han, af hvem bele det gl.
Test. var en Skygge. Og bavde ~Loven Styggen af det
tilkommende" Gode (Hebr. 10, 1), saa var jo klarligen
*) Mcrrk det! Den Vin. som ~Gud havde stabt", er efter Wiesel
qrens egen Fortoltning paa dette Sted. den ikte berusende
Vin; de» til ~ru8(i!»>Ii" forvandlede Druesait —og enduu mindre
Nutidens kunstige Vine - beceres intetsteds af Hr. Damprousten
med Navnet ~Guds Skabning". Det er Forskjel paa Guds Stab
ning og mennestelige Kunstprodukter. O. A,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:17:22 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/totigol/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free