- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
125

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - SIGRID AF FORSELLES ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skönhet. I minnesstoden över dessa enkla medborgare, som
utan stora åthävor fylla sin plikt, ehuru de gå en säker död
till mötes, har konstnären på ett storartat sätt förhärligat
— har det blivit sagt — »le sacrifice des humbles» (de ringas
offergåva).

Skulptur är ett tungt arbete, enbart för hantverket behövs
goda kroppskrafter. Men Sigrid af Forselles var ung och
hängiven sin konst; då det gällde den, tycktes för henne inga
mödor och svårigheter funnits till. Hon var en dålig
brevskri-verska, men även i de korta brevlappar, som hon vanligtvis
skrev hem, omnämndes hennes arbete nästan alltid.

Det arbete hon enligt sin lärares anvisning utfört på
monumentet över Borgarna i Calais hade hon antagligen
verkställt till hans belåtenhet, att döma av hans önskan, att hon
därefter skulle utföra en del ornamentik för ett annat stort
skulpturverk, »La Porte de 1’Enfer», som Rodin en lång följd av
år hade under arbete. Men detta vägrade hon att göra; hon
kunde och hon ville icke giva tid och krafter till ett arbete,
av vilket hon ansåg sig ha föga att lära, har hon själv sagt. Hon
längtade efter att ägna sig åt självständigt konstnärligt
skapande ocli få utföra sin egen konstnärsgärning. I hennes
fantasi rörde sig och stego fram så många syner och bilder, dem
hon ville söka uttryck för och kläda i konstnärlig form. Sin
konsts uttrycksmedel hade hon ju numera med alltjämt större
insikt lärt sig behärska.

Ett år i slutet av 1880-talet — då Sigrid af Forselles
hade kommit till Finland för att tillbringa sommaren här
i sitt föräldrahem — medförde hon från Paris de första
utkasten till den serie av fem reliefer, som hon sedan utförde
under en lång följd av år och som blev hennes stora livsverk.
Utkasten, som modellerats i vax, hade hon gjort i Paris, och
då hon där visat fram dem för sin förre lärare bildhuggaren
Boucher, hade han livligt intresserad uppmanat henne att
utföra dessa stora plastiska kompositioner.

Så började konstnärinnan i slutet av 1880-talet sin stora

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free