- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Första bandet. Den menskliga utvecklingens gång och medel /
243

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Rysk bygnadsstil

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och sin öfverdådiga prakt, å den andra det efter
kristendomens upphöjande till statsreligion snart
nog hierarkiskt sinnade presterskapet den fordran
på konsten, att hon i prakt skulle öfverträffa den
romerska både på arkitekturens och dekorationens
område.

För att kunna uppfylla denna fordran måste man skaffa
nya medel. Men den tidens konstnärer synas ej hafva
egt nog andlig friskhet för att kunna finna dessa
på konstens eget område i sträng mening. Häraf kom,
att de bysantinska ornamenten, när den romerska
anordningen bibehålles, å ena sidan sjunka ned till
en kraftlös skematism (fig. 246), men å den andra utan
tvekan kasta öfver bord den utnötta akantusformen och
i stället upptaga nya motiv, såsom vinrankan, axet,
palmen m. fl., som stå i något symboliskt sammanhang
med kristendomen. Då de deremot, på samma gång som
de använda nya detaljformer, äfven öfvergifva den
romerska anordningen, förfalla de lätt till ett tomt,
konventionelt och oorganiskt uppradande och
sammanställande. Likväl synas de hafva insett eller
känt denna brist, ty de sökte åtminstone att
åstadkomma något sammanhang mellan de enskilda
figurerna genom ett band, som omsluter och
sammanknyter dem (fig. 246).

Detta nya motiv utbildades snart på ett högst pikant
sätt till de mest olikartade, i hvarandra flätade
slingor, men upprepas sedermera i oändlighet och
i så sökta former, som knappast hos romarna var
fallet ens med akantusbladet. De hufvudsakligaste
förändringar, som de bysantinska konstnärerna införde,
finna vi dock på teknikens område. Ornamental mosaik,
brokiga ornamentsreliefer, reliefbroderi, inläggning
af metaller i sten och trä o. s. v. äro några af
dessa nyheter.

Fig. 247, 248. Plan och genomskärning af San Cristo de la Luz i Toledo.

Den senromanska konsten upptog så väl de bysantinska
slingorna som den romerska dispositionen och lade
till dessa motiv en mängd nya,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:15:16 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfinn/1/0253.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free