Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bihang: Bygnadskonsten och de tekniska konsterna i Sverige
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
barockstilen, egentligen under och närmast efter
tretioåriga kriget, till dess denna i sin ordning
undantränges af en annan skönare och lättare, på
studier i Frankrike och Italien grundad skiftning af
barockstilen. Och det är sällsamt, att just under
denna stils herravälde, då i det öfriga Europa
bygnadskonsten led af så mycken godtycklighet, så
många nyckfulla förvridningar och onaturligheter,
den svenska arkitekturens blomstringsperiod infaller
och verk framalstras, hvilka kunna ställas vid sidan
af det bästa och skönaste, som den nyare tidens konst
skapat. Det är förnämligast Tessinernas, den äldres
och yngres, verksamhet, som härvid är epokgörande. Den
äldre, Nikodemus Tessin, var den, som först införde
den nyare centralkyrkan i Sverige genom sin ritning
till Kalmar domkyrka af år 1653, ett exempel, som
sedermera efterföljdes under hela detta århundrade
och till en god del äfven under det följande, såsom
t. ex. Adolf Fredriks kyrka i Stockholm utvisar
(fig. 366). Den yngre Tessins berömdaste verk,
och öfver hufvud den nyare svenska bygnadskonstens
stolthet, är Stockholms slott, hvilket påbörjades i
slutet af
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>