- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Första bandet. Den menskliga utvecklingens gång och medel /
631

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

fallit på den iden att i stället för gips begagna
fuktigt papper. Nu fattades blott utsigt till
afsättning, och sedan denna var för handen, måste det
äfven för den vanligaste spekulationsförmåga blifva
klart, att man, i stället för att göra de graverade
plåtarna till hufvudsak, borde rikta sina bemödanden
på åstadkommande af aftryck på papper.

Det första trycket skall Finiguerra gjort från en,
som det uppgifves, 1452 förfärdigad så kallad pax,
en liten konstnärligt utsirad metallplåt, som man vid
högtidliga mässor begagnade. Denna pax finnes ännu i
Firenze och ett gammalt på papper gjordt aftryck deraf
i Paris. Att döma af ett antal gamla kopparstick,
som högst sannolikt förskrifva sig från tiden före
1450, vill det dock synas, som uppfinningen, i
likhet med träsnittet och boktryckarkonsten blifvit
gjord i Tyskland och der äfven erhållit sin första
utbildning. Bland de italienska mästare, som i
synnerhet bidragit till konstens utveckling, böra
vi nämna firenzaren Baccio Baldini, målarna
Andrea Mantegna, Marcello Fogolino, Nicoletto da Modena,
men framför allt Marc Antonio Raimondi, som på ett
utmärkt sätt stack i koppar flera af Raffaelles
teckningar. Mot slutet af 16:e århundradet förföll
konsten i Italien, och det ädla allvaret sjönk allt
mera till maner.

I Tyskland blef konsten, som vi redan sett, tidigt
utbredd och utbildad. Miniatyrmålningen, som i
klostren erhållit en hög grad af fulländning, blef ej
utan inflytande på det tekniska utförandet. Till sin
inre karakter deremot visa sig kopparsticken, liksom
den tidens målningar, påverkade af van Eycks skola.

Fig. 550. Nielloarbete.

Den äldste af de berömda mästarna är oss ej till
namnet bekant; hans arbeten bära
årtalen 1465 och 1467 samt namnchiffern E. S., men
hela sättet för deras utförande låter oss sluta till
en mångårig föregående teknisk öfning, hvarigenom
kopparstickets uppfinning måhända låter förlägga
sig ännu mycket längre tillbaka. Franz von Bocholt
och Martin Schongauer äro redan i detta århundrade
framstående namn. Men i det näst följande, det 16:e,
tog kopparsticket med ens ett väldigt steg framåt
genom en af målarkonstens heroer, Albrecht Dürer. Han
uppfann etskonsten och höjde äfven genom sina egna
talrika arbeten tekniken till en hittills ej anad grad
af fullkomlighet. Till honom anslöt sig ett stort
antal lärjungar: H. Aldegrever, Altdorfer,
Pens, J. Bink, Bartel, Hans Sebald Behaim
m. fl. Till
denna tid höra dessutom Hirschvogel, Lukas Cranach,
Daniel Hopfer
och i Nederländerna Lukas van Leijden
och Dirk van Stowen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:15:16 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfinn/1/0641.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free