- Project Runeberg -  Inbjudningsskrifter till de högtidligheter hvarmed trehundraårsminnet av Upsala möte kommer att firas den 5-7 september 1893 / Om det inre lifvet af Carl Yngve Sahlin /
31

(1893) [MARC] Author: Anton Niklas Sundberg, Ernst Trygger, Salomon Eberhard Henschen, Carl Yngve Sahlin, Teodor Magnus Fries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om det inre lifvet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om det inre lifvet.

31

och hör följaktligen till hennes väsentliga enhet Men man
måste gå till frågan om den enhet, i hvilken sinnet och
hjertat hafva sin grund och sin enhet De äro den
teoretiska och den praktiska sidan af menniskans väsentliga
enhet, hvilken är det substantiela sjelfmedvetandet, då dessa
sidor eller fbrmögenheter tänkas till formen lägst men till
innehållet rikast eller såsom mest potentiela. Den enhet,
till hvilken man kommer genom fortgång i riktningen från
det aktuela till det potentiela, är den, inom hvilken det
icke finnes någon motsättning mellan de båda sidor, som
i allt aktuelt menskligt lif äro relativt motsatta, nemligen
den teoretiska och den praktiska. Denna enhet är
menniskans potentiela väsende eller sjelfmedvetande tänkt såsom
helt och hållet pötentielt och således med abstraktion från
all aktuel form och allt aktuelt innehåll. Man drifves
tillbaka till detta potentiela menskliga väsende, emedan man
vid betraktelsen af menniskans och hennes verlds
utveckling såsom en öfvergång från potentialitet till aktualitet
måste tänka sig det blott potentiela såsom utgångspunkt
för utvecklingen och förutsättning för allt i och genom
henne gifvet aktuelt, allt aktuelt väsende, all aktuel form
och allt aktuelt innehåll.

I sin undersökning om den menskliga
kunskapsförmågan fördes Kant tillbaka till tanken på en möjlig
erfarenhet såsom förutsättning för den faktiskt gifna eller
verkliga. Locke hade antagit det menskliga medvetandet
ursprungligen vara tomt på allt innehåll. Condillac hade
sökt visa, huru det ursprungligen tomma medvetandet
småningom fick ett innehåll och blef utbildadt Kant insåg,
att det för möjligheten af allmängiltig och nödvändig
kunskap om den faktiskt gifna sinnliga verkligheten eller fe-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:25:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/upsalam300/inrelifvet/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free