- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1883 /
94

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 3-4 ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vara välgörande genom att undantränga eller tillintetgöra
vissa skadliga, samt att alla ett konstverks bestämningar
skola på ett sådant sätt sammanställas, att dermed den
största möjliga effekt nås. Om den första bestämningen
hafva vi redan talat; de tvänne andra lida af icke mindre
brister. Ty hvad bestämningen såsom välgörande beträffar
betraktar Taine frågan från en för ästetiken fullkomligt
främmande synpunkt, nämligen den af nytta eller skada.
Det är en efterklang af den engelska sensualismen,
representerad af Home, som häri låter höra sig. Den sista
bestämningen är visserligen i och för sig berättigad, men af
alltför ringa vigt för att kunna erhålla en så framstående
plats som i läran om konstidealet. Den är nämligen
ingenting annat än en teknisk lag, Vischers “lagen för
sammanbindning och kontrast“. Den första bestämningen är således
för vid, den andra fullkomligt obefogad, den tredje af
alltför sekundär betydelse. Någon absolut norm för ett
konstverks värde erhålles ej dermed.

Tillämpningen af dessa teorier är endast en illustration
till deras svagheter. Om en framstående konstnärs
produkter skola förklaras ur vissa egendomligheter hos hans
folkstam eller ur vissa tidsförhållanden, uppstår dervid antingen
en oändlig regress eller en cirkelbevisning. Om
bestämningar utsägas om hans verk, äro de af den beskaffenheten, att
de förvirra uppfattningen, emedan det ej är angifvet hvad
de innebära; om ett geni inom konsten uppträder, står det
der som en gåta, ty det beror ej af tids- eller
rumsförhål-landen. Den klassiske Thorvaldsen föddes i Danmark, den
all sentimentalitet och sydländsk vekhet hatande
Michel-Angelo i Italien, den åt antikens diktning innerligt hängifne
Hölderlin i Tyskland. Den norm, som användes för att.
bestämma konstverkens värde, visar sig tjena till intet, ty
äro “lasten och dygden fria produkter på samma sätt som
vitriol och svafvel“, äro alla menskliga arbeten gifha genom
naturkrafter, så är en absolut och metafysisk norm för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:30:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1883/0324.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free