- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1883 /
198

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 3-4 ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Genom denna vanställning af reformationens ursprungliga
tanke har den lutherska kyrkan i sjelfva verket sjunkit
tillbaka till papismens ståndpunkt och blott — såsom ofta
blifvit anmärkt — fått en “papperspåfve“ i stället för den
lefvande påfven. För denna bibeldyrkan var Luther, medan
han ännu stod på höjdpunkten af sin reformatoriska
kallelse, främmande. Mot påfvames och kyrkomötenas
auktoritet stälde han bibelns, men blott derför, att han i
bibeln fann den sanning, som tillfredsstälde hans innersta
och djupaste religiösa behof, och som han derför antog
icke på yttre auktoritet utan på inre grunder. Han aktade
derför icke allt i bibeln lika, antog icke något för sant
blott derför att det stod der. Fastmera umgicks han med
bibeln med en stor frihet.

Sålunda yttrar han om det Gamla testamentets
profeter: “de ha studerat i Moses; Jesaias har tagit all sin
konst ur Psaltaren; de ha varit mycket helige, flitige män,
som med ajlvar tänkt öfver gudomliga ting; derför har Gud
talat med dem i deras samvete; detta ha de tagit för ett
slags uppenbarelse; men de ha icke alltid bygt med guld
och silfver, utan äfven halm och strå har kommit med.
Profeten Jonas* historia låter löjligare och orimligare än
någon af poeternas sagor, och om den icke stpde i bibeln,
skulle jag skratta deråt såsom åt en lögn. Predikaren
Salomo har hvarken stöflar eller sporrar; han rider endast
i strumpfötterna, likasom jag då jag ännu var i kloster.“
Jakobs epistel kallar han en “stråepistel“ och vill gifva sin
doktorshatt åt den, som kan få densamma att stämma
öfverens med Paulus. Äfven Pauli bevis finner han stundom
underhaltiga. Judas’ bref kallar han en “onödig epistel“.
Johannes uppenbarelse anser han “hvarken för apostolisk
eller profetisk“. “Min ande“, säger han, “kan icke finna
sig i den boken, och detta är för mig orsak nog, att jag
icke aktar den högt“. Högst bland Nya testamentets böcker
uppskattar han Johannes’ evangelium och första epistel,
Pauli epistlar, i synnerhet Romar-, Galater- och Efeser-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:30:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1883/0428.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free