Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
scenens främsta artister, hvaråt kommentarförfattaren lemnat en
god belysning. »Den sköna stämma, som lik näktergalen
förmår sprida tjasning så långt dess toner nå» är sålunda enligt
nothänvisningarna yttradt med afseende på Louise Michaeli;
»ett utsökt musikaliskt föredrag, som måste tillvinna sig hvarje
bildad åhörares synnerliga bifall och aktning (-= Fredrika
Sten-hammar)> en sång, som eger den mest dramatiska fulländning
och * understödjes af en fin plastisk mimik, värd beundran
(= Signe Hebbe); en tenor, smakfullt bildad och inspirerad af
lyrisk glöd (= Oscar ArnoldsonJ; en bas* med afundsvärd
förmåga af accentuerad t dramatiskt lif (= Anders Willman); en
baryton med sällsynt fulländning i allmänhet, särdeles vid
framställandet af det ädla, ridderliga elementet» (= Fritz Arlberg); o.s.v.
Flertalet af dessa tal datera sig från Musikaliska
Akademiens årshögtider, andra från dess minnesfester öfver
hädan-gångne ledamöter och associéer samt två från akademiens
hundraårsjubileum (dels vid den officiella sekularfesten, dels vid en
enskild festy som hertigen af Östergötland i sammanhang dermed
anordnade i arffurstens palats).
Förf. framsade dessa högtidstal sjelf med sin sonora, kraftiga
stämma, hvilken bidrog att gifva dem ett förökadt behag. På
sin tid väckte de också ett mindre vanligt uppseende och deras
utgifvande i samlad följd skall nu för visso mötas med allmänna
sympatier, helst de framstå såsom utmärkta mönster i sitt slag.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>