- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1886 /
263

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

derntöfver kan sägas både om Basilier, Anna Strandberg m. fl.
i den rolen. »

Samma underliga klassificeringar återkomma litet öfverallt.
Så t. ex. på tal om Charlotte Strandberg räknas Jenny i Hvita
frun till en af sångerskans »känsligare uppgifter», men alls ej
hvarken Cherubin eller Jemmy i Wilhelm Tell. Fru S:s v sköna
Helena» tas jemte hela operetten för öfrigt starkt i försvar, och
stöder sig hr H. i fråga om operettens upptagande å Dramatiska
Teatern på den syperba vishetsregeln: Anäras fel är giltig lag,

Att hr H. i sin beundran för Jenny Lind sätter Louise
Michaélis stämma efter den förras är ett nog blindt och
ensidigt afguderi. Jenny Lind har sjelf förklarat att ett sådant
in9tnunent som Louise Michaölis sedan Catalanis dagar vore
ohördt och att Michagli 2 ifall hon uteslutande egnat sig åt orar
toriesång, skulle blifvit många tiders förnämsta Bångerska». Bland
Michaélis roler anföres Bertha (Ntirnbergerdockan), som hr H.
i fitoitsko påstår att Vilhelmina Gelhaar kreerat å svensk scen.
Hon fick den efter Michaéli, det var alltsammans.

På tal om Fredrika Stenhammar egnar hr H. flera rader
åt sångerskans Elisabeth i Tannhäuser, men ej en enda rad åt
en rol, som en tid nästan sammanföll med sångerskan sjelf,
Gounods Margareta, som hon i många år utförde med sådant
mästerskap i sammansmältningen mellan Goethes och Gounods
typer.

Hvarför Louise Pyk saknas, då Selma Ek ansetts värdig
en så lång afhandling, är ej godt att förstå. Pyk hör dock till
Nordens främsta sångerskor och har i utlandet väckt större
uppmärksamhet än de fleste af nu lefvande inhemska
sångare-generation. Och särskildt på vår opera har hon lemnat
präktiga minnen, såsom Nattens Drottning, Donna Anna, Blända,
Norma m. fl.

Då hr H. jemför fru Edlings Carmen med fru Moes,
tyckes det vara den Carmen, fru E. presterade på fru Moes tid
vid svenska operan. Att fru E. nu ock i dramatiskt afseende
ger en fulltonigare bild af den spanska äfventyrerskan, torde ej
kunna nekas, när man fätt klart för sig att denna Carmen ej
bör vara någon pikant subrett, utan en kraftigt lidelsefull,
dystert demonisk på samma gång som sirénlikt lockande
personlighet. Uddmans dödsår står — oriktigt — angifvet 1879. Bör
vara 1878.

Ett slående exempel på den matta allmängiltighet, som
vidlåder hr H:s uttalanden, utgör beskrifningen på hr Lundqvists

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:31:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1886/0265.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free