- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1886 /
276

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

glanspunkten i sångerskans sceniska föredrag och utfördes med
äkta tragisk styrka. Med nöje lade man inärke till att frök.
Grabow verkligen individualiserat denna sin rol och gjort nägot
särskildt af dem, olikt hennes andra älskarinnepartier med deras
genomgående svärmeri och känsloextas. Det var något
konstuir-ligt beherskadt och utarbetadt i denna framställning, som länder
frök. Grabow till mycken*heder. Att röstens bedårande klang
och sångens liffulla glöd äfven i detta parti gjorde vederbörlig
verkan, torde knappast behöfva tilläggas, lika litet som att den
uppburna sångerskan också i denna opera rönt .rikhaltiga prof på
allmänhetens henne aldrig svikande sympatier och beundran. Om
de i operan för öfrigt uppträdande, af hvilka flera hafva särdeles
otacksamma partier, är ingenting att säga.

Den i min förra revy bebådade »Don Juan »-reprisen bar
nu egt ram.

En tid förut läste man i tidningarna att teaterstyrelsen
dubblerat samtliga roler i det stora mästerverket. Denna notis borde
ju haft en förkrossande vetkan på undertecknad, som i denna
tidskrifts förra årgång ^jerfts påstå att icke en ’enda Donna Anna
stode att upptäcka bland operapersonalen, och någon Donna Elvira
tordes jag knapt tala om, ty hur Elvira behandlats tror jag mig
ha klagat öfver redan en gång tillförne.

Och nu öfverraskade teaterdirektören den med häpnad slagna
musikverlden med tvänne donnor Anna och — o höjd af mystér!

— med tvänm donnor Elvira. »För Gud och en
teaterdirektör ––––––––->

Men så hafva vederbörande vidtagit häpnadsväckande mått
och steg för att ernå denna beundransvärda tvefald.

Man har ombedt frök.. Anna Karlsohn att stiga ur sina
goss trikoter och anlägga den beklagansvärda Donua Elviras svarta
slöja och respektinjagande långa släp. Man har obligerat frök.
Anna Strandberg att lägga bort sina koketta koloratursubrettera
muntra fasoner och rynka ihop sitt leende ansigte till Donna
Annas oändliga »Weltschmerz». Att elever och debutanter ej
skulle saknas i roluppsättningen kunde nog förutses, enär detjust
är de klassiska mästarne man på vår operascen hedrar med
debutantprestationer. Hur har det ej under årens lopp debuterats
i Tamino och Sarastro, Figaro och Cherubin, Max och Agath»,
och så godt som i hvarenda rol i »Don Juan», utom Mazetto,
som antagligen ansetts för — simpel! Man får dock vara
tacksam för att vederbörande icke tvungit någon af operascenena
duennor och »roliga gummor» att ikläda sig Donna Elvira eller

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:31:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1886/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free