Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
belysningen, de tillfälliga stamningarnas spel öfVer naturens
anlete.
Bidrag till ökad kännedom saknas ej heller nu.
Anmärkningsvärd är i synnerhet Nordströms »Blommande
per-siketräd i en vinodling». Både för den egendomliga vackra
fargställningen (skära persiketräd, varm rödgul sand, korsad
af blåaktiga skuggor, ljus vårvegetation i bakgrunden) som
för den konstnärliga säkerheten och känslan i behandlingen.
Panlis »Ruifierna» har jag redan omnämnt Josephsons
»svalka» utmärker sig för kraft och poetisk stämning tillika
— men en landskapsbild som jag vågar kalla fulländad, är
Nordströms »Höst». Fulländad i sin enkelhet, sin gripande
natursanning, sitt lugn och sitt vemod. Det är ej oflba man
ser en så öfverlägsen .teknik verka så enkelt, en så
tilltalande stämning återgifven så hel.
Bland andra tolkare af fransk natur vill jag blott
omnämna en ny förmåga — Trägårdh — och hans ljusa
vårbilder, lifligt påverkade af impressionism.
Utpräglad impressionism träffa vi i ett par bilder från
Italien af Kolstö. Mindre impressionism i afseende på
behandlingen, än hvad uppfattningen angår, men sträfvan att
återge det ögonblickliga intrycket. Det kan ej nekas, och
bekräftas äfven här, att man derigenom kan lyckas fa starkt
fram en eller annan sanning — på alla de andras bekostuad.
Från Danmark ha vi ett par dugtiga bilder af Zaclioy ’
en präktig ekstudie och en bokskogsinteriör af förvånande
ljus verkan.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>