- Project Runeberg -  Etapper / Ny række /
21

(1929) [MARC] Author: Sigrid Undset
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

21

masse gode saker som borgerne satte stor pris paa,
til at opføre sig avstikkende og gi en god dag i skikk
og bruk. Mange av de hellige mænd og kvinder hadde
desuten en saan fortid som man jo skal tro at Gud
kan tilgi, men ordentlige folk gjør det neimen ikke.

Folkene i de protestantiske land var nu gjennem
lange tider blit indpisket den opfatning av reforma-
tionen, som her i Norge har fundet et saa gripende
uttryk hos poeten fra Hadeland:

Da Rom tog sin Despot igjen
Og Danmark sendte dig tilbage
En jordisk Gud, en kronet Ven,
Da fik du først de kroned’ Dage.

Siden Søren Møllers tid har rigtignok vor opfat-
ning av Tredje Kristians velgjerninger mot Norge og av
Oldenborgernes jordiske gudeætt i det hele forandret
sig ikke saa litet. Sporadisk har der til og med vist
sig en tilbøielighet til at ville se enslags bærere av tidlig
norsk nationalisme i det katholske hierarkis mænd un-
der de første dansk-norske unionskonger. Dette er nu
ikke rigtig. Disse norske kirkemænds politikk er nok
gjennemgaaende præget av mistillid til danskerne, men
ellers er den uklar nok, eller det er ialfald vanskelig
for os at se klare linjer i den. Men geistlighetens
opgave var selvfølgelig først og fremst at bevare den
rette tro i folket, og at verge kirkens frihet overfor de
verdslige myndigheters overgrep — og geistlighetens
svakhet var den evigmenneskelige tilbøieligheten til at
blande sammen private formaal og en livsopgave. Det
er sandt at den var mere national i den forstand at
baade sekulærgeistligheten og klosterfolket i Norge i
katholsk tid kom fra hjem av de forskjelligste samfunds-
lag, mens der efter reformationen temmelig fort op-
stod saakaldte presteslegter, hvor sønner og sviger-
sønner i stor utstrækning fik enslags hævd paa at
følge fædrene i embede. Da prestestanden nu ikke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:39:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/usetapper/nyr/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free