- Project Runeberg -  Etapper / Ny række /
207

(1929) [MARC] Author: Sigrid Undset
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

207

andens frelse. Er den enes forsyndelser av en slik
art, saa samliv blir umulig, maa den anden likevel
føle sig bundet slik at han, eller hun, arbeider for
begges sjælevel, ved bøn og bod og gode gjerninger.

Nu var det imidlertid et hovedstykke i reforma-
torernes lære, at kjønsomgang er en fornødenhet som
mat og drikke. Er cølibat en umulighet for prester
og klosterfolk, saa er det klart at man kan ikke for-
lange cølibat av en kvinde som maa flytte fra sin
mand for at redde brødbiterne til sine barn eller frelse
dem fra at bli skamslaatt. Orker en mand ikke at bo
under tak med en løsagtig hustru, som rakker ut hans
og deres barns navn, er hustruen rømt fra ham —
saa kan man selvfølgelig ikke ut fra protestantismens
præmisser negte ham at skaffe sig en anden kone.
Det var naturligvis forsaavidt fuldt ut konsekvent,
naar protestantismen like fra første stund av ind-
rømmet fraskilte retten til at gifte sig paanyt. Saa
meget mere som den forlatte egtefælles «gode gjer-
ninger» jo ikke mere hadde noget zweck, hverken
nyttet den enes eller den andens sjæl et gran —.

Inkonsekvensen var fra første færd av den, at re-
formatorerne hang fast i traditionen og likevel hævdet,
at egteskapet var et udmerket middel til egtefællernes
opdragelse for himmelen, men bare saa længe som
samlivet var, i det mindste utholdelig.

Men hvad som er utholdelig og ikke utholdelig —
det er forskjellig for de forskjellige mennesker og de
forskjellige tiders mennesker. For kristne er utroskap
først og fremst en synd, d.v.s. en utroskap mot
Gud — eller, saan burde kristne ialfald se det. Og
dette syn er virkelig gaatt ind i Europas kristne tradi-
tion, som etslags ubevisst moment i bedømmelsen av
egteskapet. For en ikke-kristen kvinde vil i virkelig-
heten ikke altid ta en mands utroskap saa høitidelig.
Betyr hans utroskap, at en anden kvinde har indtatt
hendes plass i en mands liv — at hun virkelig er blit
forskutt for en anden kvindes skyld — saa vil de

14 — Undset.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:39:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/usetapper/nyr/0211.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free