- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 2 (1899) /
590

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 10, oktober 1899 - Velasquez. Ett konstnärsminne af August Hahr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VELASQUEZ.

Ett konstnärsminne af August Hahr.

T^Vetta år har inträffat trehundrade
årsdagen af tvänne målares
födelse, tvänne världsberömda
konstnärers, hvilka än i dag äro höga
förebilder på målarekonstens fält.

Bådas namn ha i århundranden
flugit kring världen, och länge torde det
ännu dröja, innan de i den giriga
för-gätenheten, som år efter år famnar
tusenden och åter tusenden, funnit en
hamn. Det är Ve/asquez’ och van Dy eks.
Vi känna dem som två af världens
största porträttmålare och främst som
skildrare af furstar och aristokrater,
hvilka ju äfven voro de, som hade
största förmågan att begära deras tjänst.

För de bilder, med hvilka redak-

tionen af denna tidskrift därför velat
ihågkomma minnet af Velasquez, skola
på efterföljande rader lämnas några
textord, afsedda att påpeka deras
betydelse och den plats de äga i
målarens konstnärliga utveckling, liksom vi
på samma gång begagna tillfället att
inrama dem med några biografiska
konturer.

Velasquez eller, som hans
fullständiga namn lyder, don Diego
Rodri-guez de Silva Velasquez föddes den
5 juni 1599 i Sevilla. Hans far, som
hette de Silva, stammade från Portugal,
modern, hvars namn var dona Maria
Velasquez, tillhörde däremot en förnäm
sevillansk familj och förmodligen var
detta orsaken till, att han
mera ansågs tillhöra denna släkt
än den i Portugal boende
släkten de Silva. Huru härmed
än må förhålla sig, vi känna
honom under namnet
Velasquez. Då han tidigt röjde
konstnärliga anlag, sattes han
af föräldrame i lära hos
målaren Francesco de Herrera.
Så stolta och förnäma voro de
ej, att de tvekade att låta
sonen välja det vanskliga och
allt annat än förnäma
målar-yrket.

Hos den för sitt våldsamma
lynne och sina excentriciteter
kände Herrera kunde dock
ynglingen ej länge stanna,
utan inträdde snart i Francesco
Pachecos atelier. Pacheco var
till hans förre lärare en
fullkomlig motsats, en lärd pedant
och akademiker, som skrifvit
en bok om målarekonsten, en
bok, där spetsfundigheten,
småaktigheten och auktoritetstron
täfla om herraväldet. För
Pacheco var 1500-talets itali-

sjäi.fportratt af velasquez. kapitolinska museet i rom.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:55:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varia/1899/0595.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free