- Project Runeberg -  Zacharias Topelius : hans lif och skaldegärning / Tredje delen /
207

(1912-1918) [MARC] Author: Valfrid Vasenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dF/f enda nödvändiga.

207

af den ställning densamma i den filosofiska metoden
innehar och hvarigenom den utgör ett af dennas
mo-menter, ur ett föregående utveckladt och i ett nytt
öfvergående.»

Filosofen sträfvar alltså att från de allmännaste
begreppen småningom leda sig till det enskilda, det i
erfarenheten gifna. Skalden åter utgår från hvad han i
lifvet erfarit och ger åt detta en allmännare betydelse.
Och medan för honom alla själsförmögenheter samverka
i oupplöslig förening, isolerar filosofens reflexion känsla,
förnuft o. s. v. från hvarandra och uppställer dem
emellan en rangordning.

Häraf följa nu djuptgående olikheter i uppfattningen
af flere viktiga sidor af det inre lifvet.

För att kunna bilda utgångspunkter för diktandet
måste lifvets erfarenheter af skalden upptagas med
intensiv känsla, och än intensivare är den
öfvermed-vetna helhetsstämningen då ett diktalster skapas. En
stark känslighet är således någonting för skaldesinnet
synnerligen utmärkande. Men just en sådan känslighet
var för filosofer af Snellmans riktning blott en af andens
lägre tillvarelseformer.

Då ett af de viktigaste bland de par af motsatta
begrepp, med hvilka den hegelska filosofin rörde sig,
var subjekt—objekt, följde häraf att Snellman definierade
känslan såsom »den hos den naturligt bestämda
individen medvetslösa och tanklösa växlingen af intryck och
begär. Känslan är medvetslös, ty den innehåller ingen
skillnad mellan den kännande och det kända, mellan
subjekt och objekt; den är tanklös, ty den innehåller
icke det väsentliga, förnuftiga, af intrycket, utan är
detta i sin outredda, ourskiljbara helhet . . Känslans

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:05:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vastop/3/0217.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free