- Project Runeberg -  Vikande grund eller fast /
59

(1914) [MARC] Author: Nils Wapner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

af universum, hvari allt går en jämn gång, som
styres af opersonliga lagar. Människan kan också
svårligen fattas såsom innehafvande samma centralställning
i världsplanen, då dess vistelseort ej, såsom man förut
ansåg, ligger i centrum, och när man ovillkorligen,
såsom redan Giordano Bruno gjorde, måste antaga, att
universum innesluter andra bebodda planeter än jorden."

Den bibliska betraktelsen af jorden såsom centrum i
universum är den "villfarelse", som vi först vilja ägna
någon uppmärksamhet. Vetenskapen skulle ha
ådagalagt, att jorden icke befinner sig i centrum utan i en
afkrok af universum. Men samma vetenskap antager
ju, att universum är oändligt, och hvar skall man då
söka medelpunkt och utkanter i oändligheten?
Det
torde bli så mycket svårare att bestämma något
härvidlag, då man därjämte besinnar, att enligt den moderna
naturvetenskapen, liksom för Heraklit och atomisterna,
allt är i rörelse. Hæckel säger ju: "Världsalltet
[universum eller kosmos] är evigt, oändligt och
obegränsadt. Dess substans med sina båda attribut [materia
och energi] uppfyller det oändliga rummet och
befinner sig i evig rörelse." Och en populärvetenskaplig
författare uttrycker saken med följande ord: "Ingenting,
icke en atom i världsalltet befinner sig i hvila. Allt är
i rörelse, allt måste underkasta sig rörelselagarna."

Mot denna lära om alltings rörelse skulle samma
anmärkning kunna framställas, som den Plato och
Aristoteles riktade mot Heraklit, nämligen den, att en rörelse
utan något i densamma bestående och fast motsäger
sig själf.
För att tänka rörelsen måste man tänka den
i förhållande till något, som under densamma förblifver
med sig identiskt.

Det är verkligen icke lätt att inse, hvarför det
kopernikanska systemet skulle medföra en så stor förändring

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:51:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vikande/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free