- Project Runeberg -  Vinden vände bladen /
26

[MARC] Author: Elin Wägner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning. Av Holger Ahlenius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Inledning

är flerstädes diskret understruken — och det är inte svårt
att urskilja de förbindelsetrådar som går från Arndts
postilla — med dess av Livia Värdig trosvisst omfattade
lära, att människan inte får missbruka de skapade tingen,
inte förspilla djurvärldens offertjänst genom
underlåtenhet att göra sin egen tillvaro till en offertjänst åt Gud
— till den ursprungligen av kväkaren Carl Heath
inspirerade gemenskapsmystik, som också omfattar
blommornas och naturens värld, och enligt vilken en kränkning
av denna enhet och helhet är synden framför alla andra.
En människa som uppbärs av denna förvissning röner det
smärtsamma ödet att ställas ensam likt Livia Värdig, när
en son — eller fosterson — såsom Adel i romanen går
sina egna vägar, inte förnimmer det organiska sambandet
med Guds skapade allnatur utan attraheras av tekniken
och en maskulint-rationalistisk livsuppfattning.

Om Livia Värdig exemplifierar den kristna offertanken
i romanen, så är det hos Roda Pendrich som den långsamt
växer fram och blir medveten, och detta är väl endast
en av romanfigurens likheter med sin skapare. I
arbets-journalen har vi Elin Wagners egna ord på att hon vid
teckningen av Roda Pendrich har haft i tankarna två
svenska märkeskvinnor — Kerstin Hesselgren och Emilia
Broomé. Liksom den förra får Roda Pendrich sin
yrkesutbildning i England, liksom den senare är hon anställd
vid Centralbyrån för socialt arbete och tillhör en
utpräglad högreståndsmiljö i fråga om rikedomen på
nedärvda möbler och antikviteter, gammalt fint duktyg,
värdefullt glas och porslin. Men i övrigt liknar hon
framför allt Elin Wägner själv. Möjligen kan det sägas, att
när Roda i sin jäktade sociala verksamhet endast ägnar
ett förstrött intresse åt moderns sista sjukdom och död,

2 6

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:40:35 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vindblad/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free