- Project Runeberg -  Dante. En studie /
145

(1892) Author: Valdemar Vedel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KOMEDIENS GENESIS. I45

i denne Religiøsitet, der kom Racens æsthetiske og sympa-
thiske Følelser imøde og skulde spille en betydelig
Rolle for den kunstneriske Renæssance. Franciskanerne
gik udenom alle de kirkelige Mellemmænd og theologiske
Dogmer, der stod i Vejen for Sjælens frie Hengivelse i
Gud, de vendte sig med barnlig Fortrolighed personlig
til Jesus og søgte Kærlighed og Fred ved hans Bryst ").
Men de praktiserede tillige den kristelige Brødrekærlig-
hed, omgikkes hverandre med zirlig Elskelighed, prækede
Fred og Sagtmodighed, hvor de kom, og plejede Fattige,
Syge, ja udstrakte endog deres favnende Ømhedstrang
tilt Dyrog’ Planter:

Dante er stærkt greben af Franciskus. Sagnet
gaar, at han en Tid har været Novice i hans Orden,
men ialfald er hans Religiøsitet stærkt farvet i dens
Aand. Det er ogsaa, hvor han i »Paradiset« skildrer
Franciskus og Dominikus, tydeligt at se, hvor partisk
han, trods sin Bestræbelse for at være retfærdig, er for
Franciskus. I Beretningen om dennes Liv viser han
ogsaa et saa fortroligt og nøjagtigt Kendskab til alle
Forhold og Omstændigheder, at man føler, med hvilken
Interesse han har fulgt den hellige Mands Vandel. Og
ligesom Franciskanernes Mysticisme gennemsyrer baade
Dantes Billedsprog (»Værens Hav«, »Fredens Vande«) og
hele Symbolik (Lea og Rachel som Symboler for det hand-
lende og betragtende Liv, Peter, Jakob og Johannes som
betegnende: Tro, Haab og Kærlighed), saaledes er ogsaa
den ydmyge Længsel og Kærlighedstrang, som aander i
»Paradiset«, helt i Franciskus’ Lignelse.

— Alligevel er det tragiske ved den religiøse Reak-
tion ligesom ved den politiske dette, at den moderne

") Gebhardt Les: origines de la renaissance en Italie. 1879 pg. 74.
Vald. Vedel: Dante. Io

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:12:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vvdante/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free