- Project Runeberg -  Wandrings Minnen / Del 2. 1834 /
52

(1833-1835) Author: Bernhard von Beskow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

( )

i nyssnämnde opera Constantino, föranledde hans
framropande på scenen fyra gånger å rad, då han hvarje
gång helsades med ett bravo-rop och cn salfva af
handklappningar, som räckte ett par minuter. Bet är med
den Italienska publiken, då något behagat henne, såsom
vi pläga yttra oss: «den vet inte, hur väl den vill.» Det
skulle tyckas, som cn artists framropande midt i cn akt,
sedan ban redan afträdt från scenen, lemnade tillräckligt
tillfälle åt publiken, att visa sin tacksamhet, för en
liten sång-nummer; men knappt var han försvunnen i
kulissen, förrän ett nytt skriande började, att ban skulle
ut igen, och detta repeterades, såsom sagdt, fyra
gånger ensamt för denna lilla nummer, men under operans
lopp minst tjugu gånger. Enahanda var förhållandet
med Prima donnan, Mad. Rosa Morandi (derjemte
ypperlig’ aktris), soin ömsom allena, ömsom i sällskap med
Tacchinardi, måste ut, för att. göra de djupaste
nighin-gar och bockningar, midt uti de mest tragiska scener.
Kompositören, Hr Hartmann Stuntz, som salt i orkestern,
steg alltcmellan upp, för att göra sin reverens åt alla
sidor, till betygande af sin tacksamhet för de
ynnest-prof allmänheten bevisade hans komposition, och sjelfva
dekorations-målaren, Hr Borsati, framropades efler
nästan hvarje scen-förändring samt uppträdde svartklädd
och med stora bugningar, midt ibland Constantin den
stores hofmän eller krigare, likasom för att visa dc
gamle Romarne, huru nu-tidens Italienare se ut och hafva
sig. Lägger man härtill, att af cn opera ofta icke
gifves mer än cn akt, eller så mycket publiken behagar,
och att sorlet af konversationen i logerna, då någon
sujett af andra ordningen är inne på scenen, eller då
icke en favorit-nummer spelas, är så starkt, att man

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:18:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wandringsm/2/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free