Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 8. Resan 1874. -- »Romerska Dagar»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
358 VIKTOR RYDBERG
på frågan, i vilken handling man har att tänka
sig den armlösa gudinnan.
Vad slags Afrodite har konstnären velat
framställa? Ty Afrodite är ett artbegrepp, som
omfattar alla slag av kärlek och som sträcker sig
över det omätliga området från den himmelska
Afrodite till Venus Vulgivaga.
Rydberg söker »fortsätta den avbrutna
melodien i hennes egen ande».
Han vill sätta bildstoden i samband med den
jord där den är funnen. Så gör han bilden till en
personifikation av Melos - en M e lo s
Afrodite; ty den himmelska Afrodite var Melos’
skyddsgudinna, representerande kärleken till
frihet, ära och fosterland; liksom Pallas kunde
föreställa Athen och Minerva Rom, så föreställde hon
Melos. Och han ger en poetiskt-historisk
förklaring av denna sin uppfattning; han ser i
Afro-dite-Melos den förkroppsligade helleniska
frihetskärleken och han tolkar i klingande hexametrar
den första Tyrtaeiska stridselegien, som han sedan
begagnat i Dexippos:
Härlig är döden, när modigt i främsta ledet du
dignar,
dignar i kamp för ditt land, dör för din stad och
ditt hem.
Och han tänker sig denna Melos Afrodite
liksom Brescias vingade Victoria hållande en sköld
något lyft av båda armarna från sin vilopunkt på
knäet och vänd så, att dess inskrift - en
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>