Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 9. Poetisk glansperiod 1875-1882 - Diktning 1875-1878
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Det är Rydbergs gamle fiende: den officiella kyrkan
såsom makt, som här jämte mycket annat maktmissbruk
är målskivan för hans harmfyllda satir.
Ahasverus går att besöka sin motpol, den himlaborne
titanen, som är den rätta idealismens banerförare,
frihetens, demokratiens, humanitetens målsman, vän
av de små, föraktare av den makt som gäller, men i
grunden ideal optimist.
Den Rydbergske Ahasverus har själv en gång varit
en mäkta lycklig man, vida förnämare än legenden låter
oss antaga. Han var ej en vanlig skomakare, han var
en stor sko fabrikör, som lät sina slavar tillverka:
de sulor, varpå Tiberns legioner
framstormade att trampa alla land
och sparka riken ned och kungatroner. – – –
Då var han lycklig. I fariseisk självrättfärdighet
tackade han sin Gud för lärdom, värdighet och rikedom
och ansåg sig mäkta from. Han njöt sitt nu. Så var
han också med att döma nazarenen, folkförledaren, som
slungade sitt ve mot jordens mäktige och lärde och
som, själv en träl, ville förläna Herrens nåd åt
trälar och betungade.
Han, som sade smädeordet åt nazarenen, då denne på
sin väg till döden gick förbi hans hus, drabbades nu
av det svåra straffet.
Ahasverus, som böjer sig för makten, vill ej klaga
på sin Gud. Men han beklagar, att han blivit ett slags
offer för ett svek, eftersom det påstås, att Guds son
låtit föda sig som träl på lek, och att han sålunda, då
han trodde, att han hånade en svag, tvärtom förgrep
sig på själva makten; men han kan icke tro det, ty
överallt, var han går, ser han förklädda Golgata’n. Väl
prisar man nazarenen i kyrkorna, men i praktiken straffar
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>