- Project Runeberg -  Viktor Rydberg, hans levnad och diktning /
557

(1913) Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 12. Föreläsareverksamhet, vetenskapligt och samhälleligt skriftställeri 1884-1896 - Föreläsningar vid Stockholms högskola. Konstskriftställeri

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och fortsatte höstterminen 1890 med den
gammalkristna konsten.

Året 1891, då han genomgick en sjukdom, var han tjänstledig,
men behandlade 1892 t. o. m. vårterminen 1894 återstoden av
måleriets historia och de båda följande terminerna höstterminen
1894 och vårterminen 1895 - hans sista - skulpturens äldre
historia t. o. m. medeltiden.

Dessa föreläsningar äga endast undantagsvis en mera personlig
prägel. Då Rydberg blott i ringa grad kunde döma på grund av
självsyn - hans konsthistoriska studier på utländsk botten
lågo långt tillbaka i tiden - var han i avseende på uppgifter
och omdömen om de särskilda konstverken, åtminstone vad angår
senare tiders konst, starkt beroende av sina källor och av de
avbilder de meddelade. Betecknande är t. ex., att en konstnär,
för vilken han svärmade åren efter sin utländska resa, Fra
Giovanni Angelico, endast behandlas helt flyktigt.

Men icke sällan begagnar han tillfället till mera allmänna
konstkulturella eller konstfilosofiska utvikningar, och då
talar han med helt annan myndighet än när det gäller de
enskilda konstverken eller konstnärerna. Detta är fallet t. ex.
i första föreläsningen vårterminen 1892, då han framkastar
frågan, om konsten endast är till för sin egen skull, och
behandlar spörsmålet, om ämnet är likgiltigt för konsten;
eller i samma termins andra föreläsning, då han vid inledningen
till renässansen upptager spörsmålet om det sköna och det fula
i konsten; eller då han i en annan föreläsning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:18:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/warburyd/0581.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free