- Project Runeberg -  Från vår konstverld /
56

(1881) Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Egron Sellif Lundgren - Amalia Lindegren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Egron Lundgren, som med endast ett kortare afbrott i början
af 60-talet varit bosatt i främmande land i nära 30 år, slog sig
1867 ned i fäderneslandet och tillbragte här sina sista år till dess
han 1875, vid jultiden, lemnade det jordiska. En utställning af
hans arbeten året därpå visade, att, oaktadt utlandet vägt upp
hans arbeten med guld, likväl Sverige förvärfvat sig 50 af hans
oljemålningar och 211 af hans akvareller. Att emellertid det vida
öfvervägande flertalet af hans skapelser – och de räknas i tusenden
– stannat i utlandet, där han så länge verkat, är gifvet. Två
teckningar från hans egen hand meddelas här.

*



År 1846 – samma år som Boklund och Höckert foro ut till
München – skaffade Qvarnström en då redan trettiotvåårig dam
inträde i konstakademien. Det var akademiens första kvinliga
elev, ty Maria Röhl, hennes äldre konstsyster, hade icke
genomgått akademiens skola utan tagit enskild handledning hos
kopparstickaren Kr. Forsell (död 1852).

Amalia Lindegrens

inträde i akademien bildade i viss mån epok, ty hon, som med
rätta anses såsom Sveriges första målarinna, följdes af icke få af
samma kön, hvilka – uppmuntrade af hennes framgång och
exempel – valde pänselns konst till lefnadsyrke.

Men icke blott såsom vår första, mera framstående konstnärinna
äger Amalia Lindegren betydelse för vår konst, hennes insats
i vårt genremåleri, äger ett bestående värde, hon har där valt
sig en plats, som är hennes och ingen annans. Det har äfven
yttrats att »om någon bland genremålarne skall anses representera
nationel svensk konst så är det företrädesvis hon.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:38:22 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/warkonst/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free