- Project Runeberg -  Från vår konstverld /
60

(1881) Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Geskel Saloman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

salongen. Efter att från slutet af 5OtaJet och till år 1871 hafva
verksamt arbetat för väckandet af konstintressena i rikets andra stad
(under denna tid falla bl. a. inrättandet af Göteborgs Museum
och Musei ritskola, omgestaltningen af slöjdföreningens skola samt
1869 års skandinaviska konstutställning), bosatte sig Saloman i
Stockholm, där han vid sidan af sin konstnärliga verksamhet
sysselsatt sig med konsthistorisk forskning. Bland Salomans genrer,
som utmärka sig för en mild, allvarlig stämning, en sympatisk
känsla och en säker teckning äro »Interiör i en dalstuga», »Nyheter
från Krim» (Göteborgs museum), »Väfverskan», »En ung flicka
som tänker öfver ett bref» (i Nationalmuseum) samt den stora
duken »Segrarnes hemkomst» särskildt värda omnämnande.

*



Till Düsseldorff anlände år 1837 en ung norrman Adolf Tidemand
på väg till Roma. Hur det nu kom sig – nog af han
dröjde vid Rhen, fann i Th. Hildebrandt en utmärkt lärare och
slöt sig med värme till den Düsseldorffska skolan. Efter färder
åt södern slog han sig också 1846 på allvar ner i den Rhenska
konststaden och blef snart en af ledarne för dess konstskola. Hans
framställningar af den norska allmogens lif, i alla dess olika
skeden, – men väl mycket »i söndagsstämning» – ansågos, såsom
typiska för Düsseldorfferskolan. Och hans exempel – att skildra
hemländska seder – manade till efterföljd – ej blott i hans eget
fädernesland utan ock i Sverige. Man sökte också till den plats,
där han studerat. En norsk-svensk konstnärskoloni med namn
sådana som Gude, Cappelen, K. Bergslien, Lorck, Askevold, Morten
Müller, m. fl. – D’Uncker, Ferdinand Fagerlin, Nordenberg,
Wallander, Koskull, August Jernberg, Edvard Bergh, Markus Larsson,
o. s. v. uppstod nu i Düsseldorff, en koloni, som för någon tid
blef bestämmande för vår konst.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:38:22 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/warkonst/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free