- Project Runeberg -  Från vår konstverld /
68

(1881) Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bengt Nordenberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Bengt Nordenberg.

var lärotiden och på den höll mäster Brodin fasligt strängt, fastän
flere gynnare, som lärt känna Bengt Nordenbergs konstnärliga
anlag, lagt sig ut för honom och bedt, att han skulle få bli lös
och ledig och egna sig åt studier i mera konstnärlig rigtning.
Men omöjligt. Äfven efter lärotidens slut dröjde det emellertid
något innan Bengt Nordenberg kunde finna tillfälle att komma
till Stockholm, men sedan målargesällen skrapat samman en liten
sparpenning, for han till hufvudstaden för att åter blifva lärling,
denna gång i konstens lärosalar. Emellertid måste han än en gång
af brist på medel vända åter till handtverket, men kunde - tack
vare vänlige gynnare - slutligen på allvar egna sig åt målarkonsten,
för hvilken han hade så afgjord begåfning, och fann
t. o. m. i början af i85o:talet medel att få färdas ut.

Efter slika mödor och slik kamp kom Nordenberg till Düsseldorff
år 1851. Han kom med en rik erfarenhet rörande svenskt
allmoge- och folklif, och hvad mera var med en rik kärlek därtill.
Denna kärlek svek honom aldrig. I den rhenska konststaden -
där Nordenberg, oafsedt konstresor hem och mot södern för alltid
uppslog sina bopålar - bevarade den blekingske bondsonen ständigt
samma hängifvenhet för det fosterländska lifvet, hvilket alltjämt
fortfor att vara ämne för hans pänsel Liksom Tidemand
valde han att framställa bondens lif i glädje och sorg, likasom han
framstälde han det en smula »idealiseradt», icke så litet putsadt
och fernissadt, så att mera de milda dragen framträdde. Nordenbergs
taflor ur det sydsvenska allmogelifvet äro legio. Vi nämna
bland dem »Den sista färden», som här meddelas, vältalig i all
sin enkelhet, vidare »Läsare som stör fröjden i en gillestuga» -
en allvarlig tidsbild, tydligen påverkad af Tidemands »Haugianerne»
- »Tiondemöte i Skåne» (å Nationalmuseum), kanske
Nordenbergs bästa tafla, rik på humoristiska enskildheter- »På
orgelläktaren i en landtkyrka» m. fl. arbeten.

68

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:18:58 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/warkonst/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free