- Project Runeberg -  Från vår konstverld /
77

(1881) Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Edvard Bergh - De öfrige Düsseldorffske landskapsmålarne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Markus Larsson.

med en allvarlig, ärlig, säker blick och hand. Han valde gerna
ämnen där liniernas rena harmoni, hvars återgifvande utgjorde
hans styrka, kunde komma till sin fulla rätt. Därföre älskade
han så mycket den smärta fina björken, hvars smidiga linie passade
så väl för hans måleri. En mild poetisk stämning förlänade han
gerna åt sina landskap, vare sig dessa hemtats från svenska björkskogar,
insjöar eller skärgårdar, norska fjordar eller schweiziska berg.

Af hans »Aftonstänming i Bleking» och »Fiskläge vid
vestkusten»
meddelas här afbildningar.

Edvard Bergh hade 1867 blifvit ordinarie professor, och hade
erhållit prismedaljer vid utställningarne i Paris, Haag (en af de
fem största), Wien och flere andra expositioner. Han träffades
år 1874 af ett slaganfall, som bröt hans hälsa och förlamade i
någon mån hans arbetskraft; år 1880, i September, gick björkskogens
älsklige målare hädan.

Af de öfrige Düsseldorffske landskapsmålarne är utan all
gensägelse SlMEON MARKUS LARSSON den märkligaste. Edvard
Berghs jämnbörding, om icke öfverman, i genialitet nådde han
dock aldrig den fullmognad, det konstnärliga jämnmått, som tillhöra
mästaren. Han blef genom slöseri med snillets gåfvor - endast
ett bländande fragment, ett af dessa brutna snillen hvarpå
konsten och litteraturens häfder tyvärr äro så rika. Från
sadelmakareläran kom han 1847 till konstakademien, därifrån 1852 till
Düsseldorff, där han under Andreas Achenbach utbildade sig till
en eftersökt konstnär både ute och hemma. Öfverproduktion och
en allt mera tilltagande vårdslöshet i utförandet sänkte emellertid
snart både det konstnärliga och ekonomiska värdet af hans arbeten,
i hvilka vid sidan af myket effektsökeri (brinnande ångbåtar, egendomliga
solnedgångar, ljustringar vid månsken o. s. v.) dock alltid

77

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:18:58 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/warkonst/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free